Kasvuyritystapahtuma Slush teki jo huhtikuussa päätöksen perua marraskuussa järjestettävän Helsingin päätapahtuman tältä vuodelta. Samalla Slush-yhtiöltä katosi liiketoiminta alta, ja se joutui lomauttamaan yli puolet 34 ihmisen henkilöstöstään. Lomautukset jatkuvat vuoden loppuun.

Jäljelle jäänyt tiimi ryhtyi miettimään, mitä tapahtuman sijasta voisi tehdä.

”Mietimme, mitä ongelmia startupeilla nyt on ja mitkä toisaalta ovat meidän vahvuutemme. Mietimme, onko Slush mahdollista korvata kahden päivän verkkotapahtumalla, ja totesimme, ettei se toimisi. Kahden päivän sijaan jaoimme siksi Slushin parhaita puolia koko syksylle”, Slushin toimitusjohtaja Miika Huttunen sanoo.

Ratkaisuksi syntyi tänään aukeava Node by Slush. Se on yhteisöpohjainen verkkoalusta, jonka tavoitteena on ratkaista startupien tämän hetken akuutein ongelma: miten päästä tapaamaan sijoittajia ja muuta yhteisöä matkustusrajoitusten aikana?

Node on koko syksyn 2020 auki oleva maksullinen ja kuratoitu palvelu. Sinne siis pääsevät vain valitut yritykset, sijoittajat ja yhteistyökumppanit. Alustalle tulee pitkin syksyä jaettuja yrittäjien mentorointisessioita, isojen puhujanimien virtuaalisia esiintymisiä ja työpajoja. Lisäksi tavoitteena on, että palvelun sisällä startupit ja sijoittajat voivat löytää toisensa.

Haku alustalle aukeaa tänään, ja koko alusta avataan 9. syyskuuta.

”Viime vuosina Slushissa erityisesti pienryhmissä tehty mentorointi on ollut kiitettyä sisältöä, ja halusimme tuoda sen tähän palveluun. Sisällöt keskittyvät aina kuun loppuun yhteisökokoontumisiin, joista Noden käyttäjä voi valita itselleen oleellisinta sisältöä”, Huttunen selittää.

Ottaen huomioon että Slush tapahtumana päätettiin perua huhtikuussa, Node on laitettu pystyyn varsin nopealla aikataululla.

Vaikka erilaisia webinaareja ja verkossa startupien pitchaamis-kilpailuita on järjestetty jo keväällä, Huttunen uskoo että Noden kaltaiselle kuratoidulle yhteisölle ja esimerkiksi mentoroinnille on yhä tarvetta.

Slushin talous romahti, mutta puskuri kantaa

Fyysisen tapahtuman peruminen veti maton Slushin alta myös taloudellisesti. Slushin vuoden 2019 liikevaihto oli 11,6 miljoonaa euroa. Nyt Huttunen toivoo, että uusi tuote yltäisi 1–1,5 miljoonan euron liikevaihtoon. Sekin olisi paljon nollasta aloittavalle uudelle verkkopalvelulle.

“Tapahtuman peruutuksen jälkeen lähdimme suunnittelemaan loppuvuotta tilanteessa, jossa 95 prosenttia odotetusta liikevaihdosta oli haihtunut ilmaan. Node by Slush -tuotteen ja muiden projektiemme avulla tähtäämme nyt kuitenkin operationaaliseen nollatulokseen”, Huttunen sanoo.

"Paljon riippuu syksyn onnistumisista.”

Slush Node on yrittäjille, sijoittajille ja muille kumppaneille maksullinen palvelu, jossa startupien kuukausimaksu esimerkiksi on 29 euroa kuussa ja sijoittajat maksavat 105 euroa kuussa. Osa liiketoimintamallia on se, että maksavat kumppanit voivat luoda Nodeen omia sisältöjään.

Slushin hallituksen puheenjohtaja, pääomasijoittaja Timo Ahopelto muistuttaa yhtiön onneksi keränneen tasetta puskuriksi viime vuosien aikana.

”Meillä on ollut tavoitteena kerätä tasetta niin, että kun tulee huonoja vuosia, on kantokykyä niiden yli. No, nyt tuli musta joutsen, joka toi tosi kovan iskun. Ilman tasetta tästä ei olisi tietenkään selviydytty”, Ahopelto toteaa.

”Meidän tehtävämme on edelleen auttaa uusia yrityksiä syntymään ja olemassa olevia yrityksiä kehittymään. Uskomme, että pystymme tekemään sen verkostojen avulla. Pyrimme siihen, että taloudelliset riskit ovat sellaisia, jotka pystytään kantamaan”, Ahopelto sanoo.

Osa fyysisen tapahtuman suunnittelun kuluista on kuitenkin jo toteutunut. Tällaisia ovat esimerkiksi alkuvuoden isomman tiimin palkkakulut. Vuoden 2020 tapahtuman suunnittelussa on myös ostettu ulkoistettua työtä, kuten design-palveluita, joista osa Slushin on pitänyt jo maksaa. Slushilla on myös Helsingin Kampissa isommalle väelle suunniteltu toimisto. Organisaatio etsii nyt pienempää toimistoa.

Jäljellä ovat nyt Miika Huttunen ja 13 hengen tiimi.

Slushista on totuttu odottamaan wau-efektiä, laservaloja ja suurta show’ta. Nyt luvassa on vähemmän lasereita, mutta Slush on tuomassa alustalleen esimerkiksi livekonsertteja kansainvälisen tason artisteilta. Tiimi on rakentanut Slushin toimistoon uuden livestudion.

”Vähemmän laseria, mutta enemmän suunniteltuja sisältöjä”, Huttunen sanoo.