Miten järjestää kaupunkifestivaali turvallisesti syyskuussa 2020, kun yleisötapahtumia perutaan liukuhihnalta? Helsinki Design Weekin organisaatio on joutunut muokkaamaan suunnitelmiaan pitkin vuotta, mutta nyt kaikki on valmista festivaalin järjestämiseen myös tänä vuonna.

Korona vaikuttaa tapahtuma-alaan kaikkialla maailmassa, mutta vuodesta 2005 järjestetyllä Helsinki Design Weekillä on pieni ja ratkaiseva etu puolellaan.

HDW:n kokonaisuus on kautta tapahtuman historian ollut pienten tapahtumien verkoston ja monen elämyksien summa. Se helpottaa järjestelyjä tänä vuonna, kertoo ohjelmajohtaja Anni Korkman.

Helsinki Design Week järjestetään kuin järjestetäänkin 3.–13. syyskuuta ja vaikka festivaalin keskipiste on Helsingin Olympiastadion, tapahtumia voidaan ripotella turvallisesti ympäri kaupunkia.

”Tarkoitus oli hyödyntää juuri avautuneen Olympiastadionin sisätiloja myös maan alla. Nyt kuitenkin tapahtumat ja näyttelyt ovat vain ulkotiloissa ja väljässä galleriatilassa, pienempinä kokonaisuuksina. Turvallisuus ennen kaikkea”, Anni Korkman sanoo.

Urheilun ideaali tulee olympia-aatteesta: ”nopeammin, voimakkaammin, korkeammalle”. Muotoilussa lähdetään toisesta suunnasta ja klassikkosanonta kuuluu: ”vähemmän on enemmän”. Stadionnäyttelyn kuraattori Kari Korkmanin idea on törmäyttää nämä aatteet vuonna 2020.

Idea sai alkunsa lokaatiosta, tietysti. Helsinki Design Week on viime vuosina vaihtanut festivaalin päätapahtuman paikkaa vuosittain. Jo viime marraskuussa Helsinki Design Week tiedotti, että tämän vuoden tapahtuman päänäyttämö on peruskorjattu Helsingin Olympiastadion.

Vaikka kaikkia suunnitelmia stadionilla ei korona takia voida toteuttaa, esimerkiksi iso kenttäalue on käytössä ja omiaan korona-ajan turvavälillisiin tapahtumiin. Kaupungilla tapahtumia on kymmeniä, mutta ne ovat pienempiä.

”Meillä ei ole yhtä ja samaa keskuspaikkaa, siksikin pystymme tänäkin vuonna järjestämään tapahtuman turvallisesti”, Anni Korkman linjaa.

Euroopan suurin Pecha Kucha

Olympiastadionilla HDW:n tapahtumia on kolmena päivänä eli 11.-13. syyskuuta. Lauantaina 12. syyskuuta järjestetään yksi päätapahtumista eli Pecha Kucha -ilta. Konseptin mukaisesti puhujat esittelevät 20 kuvaa, joista jokaisesta kertovat 20 sekuntia.

Mukana puhujina ovat muun muassa Hakolan luova johtaja Annaleena Hakola, apulaispormestari Anni Sinnemäki, ohjaaja Virpi Suutari ja liikuntaneuvos Erkki Alaja.

Pecha Kucha voi olla intiimi kokemus pienessä tilassa, nyt rakennetaan intiimiä kokemusta isossa tilassa. A-katsomoon väljästi sijoitettu yleisö näkee kuvat stadionin jättiscreeneiltä. Korkman korostaa uudisten stadionin koko: istumapaikkoja olisi 36 000, vaikka tietenkään kaikkia ei täytetä. Juuri Olympiastadionin koko auttaa pitämään turvaväleistä kiinni, ja tekemään silti ennätyksiä.

”Japanissa on järjestetty maailman suurin Pecha Kucha, mutta tämä on tietääksemme Euroopan suurin”, Anni Korkman toteaa.

Design Market siirtyi verkkoon

Perinteisesti Helsinki Design Week on yksi vuoden kohokohtia suomalaisille muotoilu- ja muotialan yrittäjille. Festivaali tuo pienille brändeille näkyvyyttä ulkomaita myöten, mutta se tuo myös myyntiä.

Ohjelmajohtaja Anni Korkman kertoo, että juuri Helsinki Design Weekiin liittyvä myyntitapahtuma Design Market on tärkeä suomalaisille designyrityksille, ja osa HDW:n strategiaa olla kumppani paikallisille alan toimijoille. Synergian vauhdittajana Design Market on vertaansa vailla.

Korona haastoi tässäkin tapauksessa organisaatiota innovoimaan.

Viime vuonna Design Marketissa Kaapelitehtaan oli kahden päivän aikana 30 000 vierasta. Suosio olisi taattu nytkin, mutta tänä vuonna fyysistä tapahtumaa ei ole mahdollista järjestää.

Sen sijaan HDW siirtää myyntitapahtuman verkkoon ja sen rinnalla pieniä tapahtumia kivijalkakaupoissa sekä esimerkiksi keskustan Kämp Gardenissa.

Helsinki Design Weekille myyntitapahtuman digiloikka oli luonteva.

”Järjestimme Design Marketin keväällä verkossa onnistuneesti ja voimme hyödyntää niitä oppeja nyt syyskuussa”, Anni Korkman sanoo.

Design Market on suomalaisen nykymuotoilun ikkuna, josta sopii kurkata ostohousut jalassa. Verkossa mukana on designbrändiemme ykkösketju Johanna Gullichsenista Woodnotesiin ja Samujista Lapuan Kankureihin.