Lemmikkieläintarvikeketju Musti ja Mirri on Arvostetuimmat brändit 2018 -listan sijalla 260. Ketju on kasvanut nopeasti, ja sen markkinointi on saanut tunnustusta.

Musti ja Mirrin kaupallisen johtajan Annika Lundström in mukaan pääasia on, että yrityksen oma kohderyhmä kokee brändin mahdollisimman hyväksi.

"Toimialamme on pienempi verrattuna isoihin yrityksiin. Jos lemmikki-ihmisten kokemusta asiasta olisi mitattu, tulos voisi olla erilainen. Sitä olemme itse tehneet ja silloin olemme hyvin kärjessä", Lundström sanoo.

Lundström kertoo, että lemmikkitarvikeketjun markkinointi on suunnattu nimenomaan lemmikinomistajille. Brändi ei yritä tavoitella koko kansan suosiota, vaikka tunnettuus onkin tärkeää.

"Meidän brändimme arvo konkretisoituu niille asiakkaillemme, jotka rakastavat eläimiään ja haluavat pitää niistä huolta", Lundström sanoo.

Teleoperaattori Elisa on yksi Suomen suurimmista markkinoijista. Elisa nousee operaattoribrändien kärkeen Telia n ja DNA :n edelle, mutta saavuttaa arvostetuimpien brändien listalla vasta sijan 142.

"Meidän palvelumme eivät ole näkyvissä. Ne otetaan vähän itsestäänselvyyksinä, vähän kuten vedentulo hanasta. Fyysiset tuotteet nousevat tällaisessa tutkimuksessa parhaiden joukkoon", Elisan viestintäjohtaja Katiye Vuorela sanoo.

Vuorelan mukaan operaattori ei aina tule kuluttajan mieleen spontaanisti. Hän pitääkin tärkeämpänä ihmisten mielipiteitä siitä, mikä tunne heille herää nimenomaan Elisasta.

"Brändityö lähtee ruohonjuuritasolta. Palvelun ja tuotteen laadun pitää olla hyvä. Jos se puoli ei ole kunnossa, mikään kikkaskonsti ei rakenna brändiä siihen päälle", Vuorela sanoo.

Kotipizza on brändilistauksen sijalla 333. Brändi on mukana tutkimuksessa pikaruokaravintolat-kategoriassa, jonka kärjessä on Hesburger sijalla 321. Perää pitää Rax Buffet sijalla 524.

Kotipizzan operatiivinen johtaja Heidi Stirkkinen kertoo, että ketju ei miellä itseään pikaruoka-kategoriaan, vaan fast casual -toimijaksi.

"Pikaruoka ei perinteisesti nouse bränditutkimuksissa korkealle. Jos miettii tarjoamaamme ja ruokalistaamme sekä hintaa, niin olemme enemmän fast casual -kategoriassa, jossa laadulliset tekijät korostuvat", Stirkkinen sanoo.

Pikaruokabrändien heikkoihin sijoituksiin ei ole yhtä vastausta. Stirkkinen pohtii pikaruokaan liittyvän ruokailu- ja käyttökokemuksen vaikutusta.

"Kokemus on hyvin ohimenevä. Vatsaan saa täytettä siihen hetkeen, kun on nälkä. Ne ovat helppoja valintoja, joihin ei käytetä aikaa tai pohdintaa. Ollaanko näihin brändeihin yhtä sitoutuneita kuin sellaisiin, joiden palvelut maksavatkin enemmän? Kun hinta on korkeampi, se vaatii enemmän harkintaa", Stirkkinen sanoo.