Sosiaalinen media

Sanna Pekkonen 5.3. 12:01 päivitetty 5.3. 12:04

Vahvan Facebook-yhteisön rakentanut sivusto pisti lapun luukulle – viimeisimmät uudistukset söivät 75 prosenttia liikenteestä

Colourbox

Facebook alkoi alkuvuodesta suosia käyttäjiensä perheiden ja ystävien julkaisuja uutisvirrassa. Muutos on jo käynyt ainakin yhden julkaisijan kohtaloksi.

Facebook-yhteisölleen toimintansa perustanut amerikkalainen LittleThings-sivusto lopetti toimintansa helmikuun lopussa Facebookin uusimpien algoritmimuutosten takia. Business Insiderin mukaan sivuston orgaaninen verkkoliikenne romahti ja väheni 75 prosenttia aiempaan verrattuna Facebookin muutosten seurauksena.

Palvelun toimitusjohtaja Joe Spieser ja puheenjohtaja Gretchen Tibbits kertovat Business Insiderin julkaisemassa kirjeessä, ettei mikään Facebookin algoritmimuutos ole vaikuttanut palveluun vastaavalla tavalla.

LittleThings julkaisi hyvän mielen uutisia ja videoita sekä reseptejä ja askarteluvinkkejä verkkosivuillaan ja suoraan Facebook-sivullaan. Viimeisimmäksi LittleThings oli Digidayn mukaan siirtynyt tekemään Facebookin suosimia livelähetyksiä. Digidayn mukaan sivusto oli perustanut toimintansa hyvin vahvasti Facebook-yhteisölleen ja mukautti toimintaansa aina palvelun algoritmimuutosten mukaan.

Sivustolla oli ollut aiemminkin vaikeuksia Facebookin uutisvirran muuttuvien algoritmien takia, joten Spieser ja Tibbits olivat aikeissa myydä yrityksen. Ostoaikeissa olleet yritykset vetäytyivät sivuston kävijälukujen romahdettua. Niinpä sivusto jouduttiin sulkemaan yrityksen velkarasitteiden takia.

Digidayn mukaan LittleThingsin taustalla ei ollut esimerkiksi pääomarahoitusta, vaan rahoitus tuli suoraan mainonnasta.

Neljä vuotta toimineella LittleThingsillä oli Facebookissa 12 miljoonaa seuraajaa, joista suurin osa oli yli 30-vuotiaita naisia. Business Insiderin mukaan sivuston videoilla oli katselukertoja tuhansista miljooniin.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö