Marketing Landin mukaan 94 prosenttia Facebookin kvartaalin aikana keräämistä mainostuloista tuli mobiilimainonnan kautta. Liikevaihto nousi vertailukaudesta 28 prosenttia 16,9 miljardiin dollariin (n. 15,2 miljardiin euroon).

Vaikka luvut ovat Facebookin kannalta hyvinkin myönteisiä, yhtiöllä voi olla edessään tiukat paikat, monestakin syystä.

Yhdysvaltain kauppakomissio FTC langetti yhtiölle tällä viikolla viiden miljardin dollarin eli noin 4,4 miljardin dollarin euron sakot käyttäjien yksityisyyden loukkaamisesta. Sakkojen ohella acebookin tulee luoda yhtiön hallinnosta itsenäinen komitea, jonka tehtävä on valvoa yksityisyydensuojaan liittyviä asioita.

FTC:n päätös kytkeytyy viime vuonna velloneeseen Cambridge Analytica -skandaaliin. Muun muassa The Guardian, The New York Times ja The Verge kertoivat edellisvuoden maaliskuussa, että analytiikkayhtiö Cambridge Analytica oli hyödyntänyt Facebookin käyttäjien tietoja niin Donald Trumpin presidentinvaalikampanjassa kuin Brexit-kampanjassakin.

Kohu huipentui lopulta Facebookin perustajan ja toimitusjohtajan Mark Zuckerberg in kuulemistilaisuuteen Yhdysvaltain kongressissa.

Facebook on mainostanut uutta yksityisyyden suojaa korostavaa politiikkaansa koko vuoden ja viimeksi konferenssissaan huhtikuussa, jossa toimitusjohtaja Mark Zuckerberg esitteli uutta salaustekniikkaa, jolla käyttäjien viestejä, kuvia ja videoita suojeltaisiin, kirjoittaa AdAge.

Myös mainostajat ovat tunteneet tietosuojapaineet nahoissaan. On entistä hankalampaa saada käyttäjien dataa mainosten kohdentamiseen.

Facebook tunnusti osavuosikatsauksensa julkaisemisen yhteydessä, että uudet rajoitukset saattavat haitata mainosmyynnin kasvua. Yhtiö varoitti sijoittajia tästä ja jatkoi, että Google n ja Apple n uudet linjaukset vaikuttavat samaan suuntaan. Niissä käyttäjien sivulatausten seuraaminen on tehty aiempaa vaikeammaksi.

Facebook on jo nähnyt uuden valvontaelimen vaikutukset toiminnassaan. Viime viikolla yhtiön kryptovaluutasta vastaava johtaja David Marcus sai vastaansa ankaraa arvostelua kongressin lainsäätäjiltä. Tämä koski Facebookin suunnitelmaa lanseerata oma Libra kryptovaluutta. Yhtiö tunnustaakin nyt, että hanke etenee arvioitua hitaammin.

Ja vaikka Cambridge Analytica -skandaali on ohi, uusia tutkimuksia on tulossa Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Yhdysvaltain oikeusministeriö vahvisti tällä viikolla, että se tutkii Facebookia, Googlea ja Amazonia määräävän aseman väärinkäytöstä.

Mediatoimistokonserni GroupM:n liiketoimintatiedon hallinnasta vastaava johtaja Brian Wieser arvioi, että Facebookin, Googlen, Applen ja Amazonin on oltava jatkossa varovaisempia uusien avauksiensa kanssa.

"Kun valvonta on tiukempaa, se tarkoittaa, että jokainen uusi avaus tarkoittaa aiempaa enemmän kuluja, koska on vastattava laajasti eri säätelijöiden kysymyksiin ennen palvelujen käyttöönoton hyväksymistä", Wieser sanoo.

Huono uutinen on myös se, että lainsäätäjät, kuten Yhdysvaltain senaatin demokraattiedustaja senaattori Mark Warner sekä erilaiset kansalaisjärjestöt, luovat myös painetta Facebookin suuntaan.

Warnerin toimiston julkaiseman lausunnon mukaan Facebookin ja FTC:n sopimus ei yksin riitä, vaan tarvitaan myös uusia lakeja turvaamaan yksityisyyden suojaa. Niin liittovaltio kuin myös Kalifornian osavaltio laativatkin paraikaa EU:n tietosuoja-asetuksen GDPR:n kaltaista säädöstä, jonka pitäisi tulla voimaan vielä tänä vuonna.

"Kun ottaa huomioon Facebookin jatkuvat rikkomukset yksityisyyden suojassa, on selvää, että tarvitaan isoja toimenpiteitä. FTC on joko kyvytön tai haluton laittamaan sellaisia suojasääntöjä käytäntöön, jotta yksityisyyden suoja todella varmistettaisiin. Kongressin on siis tartuttava asiaan", senaattori Warnerin toimistosta viestitetään.