Yrittäminen

Aleksi Ylä-Anttila 25.4. 14:00

Vaikeuksien kanssa paininut Kuusamon Juusto ylsi voitolliseen tulokseen: "Markkinoinnissa meidän on oltava luovia"

Outi Järvinen
Kuusamon Juuston toimitusjohtaja Jyrki Vaittinen.

Kuusamon Juuston toiminta kääntyi ensimmäistä kertaa kannattavaksi viime vuoden aikana.

Kuusamon Juuston liikevaihto kasvoi viime vuoden aikana 23 prosenttia ja oli 24,8 miljoonaa euroa, kun se vuotta aiemmin oli 20,2 miljoonaa.

Kuusamon Juuston saneerausohjelma hyväksyttiin viime keväänä käräjäoikeudessa. Osana saneerausohjelmaa yhtiön vanhoja velkoja leikattiin.

Saneerauksessa tehty velan leikkaus näkyy myös yhtiön vuoden 2017 tuloksessa. Tilikauden tulos ilman velkojen leikkausta oli 0,2 miljoonaa euroa positiivinen. Lopullinen tulos kertaluontoinen 7,0 miljoonan euron velkojenleikkaus huomioiden päätyi 7,2 miljoonaa euroa voitolliseksi. 

"Saneerausohjelman hyväksyminen oli ehdoton yhtiön tulevaisuuden kannalta ja toiminnan kääntyminen kannattavaksi mahdollisti saneerausohjelman hyväksymisen jo viime keväänä. Loppuvuoden pysyimme saneerauksessa asetetuissa tavoitteissa ja käynnistimme vanhojen velkojen lyhentämisen", kertoo Kuusamon Juuston toimitusjohtaja Jyrki Vaittinen.

Kuusamon Juuston tie itsenäisenä juustolana alkoi 2013, kun Arla lopetti juuston valmistamisen Suomessa. Alku on ollut kaikkea muuta kuin helppo.

Ensimmäiset vuodet yhtiö kärsi talousvaikeuksista ja liiketoiminta oli kannattamatonta. Vuonna 2015 yhtiön liikevaihto laski 23 prosenttia 16,2 miljoonaan euroon ja tulos jäi 4,7 miljoonaa euroa pakkaselle.

Vuoden 2016 helmikuussa Kuusamon Juusto hakeutui yrityssaneeraukseen. Sittemmin myös yrityksen suurin maidon toimittaja Kuusamon Osuusmeijeri kävi läpi prosessin ja on nyt saanut oman suunnitelmansa hyväksyttyä.

Vuoden 2015 lopulla yhtiö sai uusia rahoittajia, joiden mukaantulo toi riittävät pääomat juustonvalmistuksen lisäämiseen vuoden 2016 aikana.

Toimitusjohtaja Vaittisen mukaan positiivinen tuloskehitys onkin monen asian summa. Kyseessä on yhtiön historian ensimmäinen kannattava vuosi.

"Olemme saaneet volyymimme kasvamaan ja sen myötä tuotantoa ylös. Luottamus yhtiön toimintaan ja tulevaisuuteen on onnistuttu palauttamaan. Se on mahdollistanut paremman yhteistyön asiakkaiden kanssa. Olemme lisäksi uudistaneet toimintaa tuotannossa. Kasvu on näiden kolmen asian summa", Vaittinen kertoo M&M:lle.

Markkinointitempaukset herättävät kiinnostusta

Jyrki Vaittinen astui nykyiseen tehtäväänsä puolitoista vuotta sitten. Markkinointitehtävissä pitkään työskennellyt Vaittinen kertoo, että yritys päätti heti ensimmäistä uudistaa brändinsä kokonaan. Apuun valjastettiin markkinointiviestinnän toimisto Werklig sekä mediatoimisto Virta.

"Markkinoinnin parissa pitkään työskennelleenä henkilönä on ollut hienoa lähteä yhtiöön, joka myös vaikeassa tilanteessa päättää investoida brändin kehittämiseen ja markkinointiin", Vaittinen kertoo.

Ilmeen ja brändin uudistamisen ohella Kuusamon Juusto on lähtenyt rohkeasti kehittämään erilaisia markkinointitempauksia, joita on nostettu esille sosiaalisen median kanavissa.

Yritys julkisti eilen Facebookissa videon, jossa Kuusamon alueen tunnetuin eläinasukas Juuso-karhu toimii koemaistajana erikoiserälle emmentaljuustoa. Erä on kypsynyt yhtä kauan kuin Juuso on nukkunut talviuntaan.

Vaittinen on halunnut myös laittaa itsensä likoon. Aloittaessaan toimitusjohtaja hän lupasi hiihtää koko matkan Helsingistä Kuusamoon, mikäli yritys selviää vaikeasta tilanteesta ja kaikki uutuustuotteille asetetut tavoitteet täyttyvät.

"Me emme ihan niitä tavoitteita saavuttaneet, joten olen lupautunut ajamaan kesällä pyörällä Helsingistä Kuusamoon", Vaittinen kertoo.

Tempauksessa on mukana myös hyväntekeväisyyden elementti. Kuusamon Juusto lahjoittaa jokaisesta pyöräillystä kilometristä euron hyväntekeväisyyteen Ronald McDonald Lastentalosäätiön kautta.

"Jos ja toivottavasti kun pääsen perille saakka, lahjoitussumma on 815 euroa. Emme pysty kilpailemaan suurten kilpailijoidemme kanssa isoilla markkinointipanostuksilla, joten meidän on käytettävä luovuutta. Erilaisia tempauksia on tehty ja uusia suunnitellaan", Vaittinen kertoo.

Tälle vuodelle Kuusamon Juusto tavoiteelee Vaittisen mukaan kymmen prosentin liikevaihdon kasvua.

"Tavoite on jatkaa kasvua. Meillä on paljon töitä edelleen, jotta pysymme saneeraussuunnitelman tavoitteissa."