Sosiaalinen media

Laura Kukkonen 25.1.2018 09:34

Vaikuttajamarkkinointi löi läpi Instagramissa - päivitysten määrä miltei tuplaantui

Kuvakaappaus
Brasilialaista muoti- ja kauneusbloggaajaa Camila Coelhoa seuraa Instagramissa yli 6,9 miljoonaa ihmistä. Hän tekee sisältöyhteistyötä muun muassa Diorin kanssa.

Sisältö- ja vaikuttajamarkkinointi alkaa ottaa paikkaansa yritysten markkinointipaletissa. Samalla kun koko ala kasvaa, myös kanavat vakiinnuttavat asemiaan.

Facebookin omistama kuvapalvelu Instagram on kasvattanut suosiotaan vaikuttajamarkkinoinnin kanavana. Instagramissa julkaistujen kaupallisen yhteistyön päivitysten määrä nousi yli 1,5 miljoonaan vuonna 2017. Maksettujen päivitysten määrä siis miltei tuplaantui edellisvuodesta.

Emarketerin raportoimat tiedot ovat peräisin analytiikkaan ja some-markkinointiin erikoistuneelta Klearilta. Analyysissa on otettu huomioon päivitykset, joissa on ollut mukana asiasanat #ad tai #sponsored.

Klear on selvittänyt myös maksettujen päivitysten keräämien tykkäysten määrää. Yhteensä ne saivat noin miljardi tykkäystä kansainvälisesti viime vuonna. Keskimäärin tämä summa jakaantuu 682 tykkäykseen päivitystä kohden.

Tiedoista ilmenee myös, että noin 75 prosenttia Instagram-vaikuttajista ovat iältään 18-34-vuotiaita. Nuorimmat, eli 18-24-vuotiaat muodostavat joukosta 42 prosenttia. Naisia vaikuttajista on jopa 84 prosenttia.

Vaikuttajamarkkinoinnin pelisäännöt hakevat vielä muotoaan maailmalla. Viikon alussa kerroimme tapauksesta, jossa englantilainen YouTube-tähti Elle Darby oli pyytänyt The White Moose -hotellin omistajalta Paul Stensonilta viisi hotelliyötä ilmaiseksi some-näkyvyyttä vastaan. Asia tuli ilmi, eikä kumpikaan osapuolista selvinnyt kritiikistä. Tapaus kärjistyi siihen, että Stenson kielsi kaikilta bloggaajilta pääsyn hotelliinsa.

Suomessa on julkaistu jo useita sisältöyhteisöitä käsitteleviä ohjeistoja. Vuonna 2016 PING Helsinki -verkosto julkaisi PING Ethics -koodiston, jonka on tarkoitus helpottaa kaupallista sisältöyhteistyötä yritysten ja bloggaajien, tubettajien ja instagrammaajien välillä. Koodistoa olivat tekemässä PINGin kumppaniyritykset ja alan järjestöt IAB, MARK, MTL sekä Viesti ry.

Viime vuoden alussa IAB Finland julkaisi tubettajayhteistyöoppaan, jonka tarkoitus on valottaa ilmiötä ja luoda alalle yhteisiä käytäntöjä. Kymmensivuinen opas käsittelee Suomen tubettajakentän toimintaa ja yhteistyömahdollisuuksia.