Vaikuttajamarkkinointitoimisto Asennemedian listoilla on noin 30 vaikuttajaa, jotka toimivat yrittäjinä, jolloin he eivät saa esimerkiksi työterveyshuollon palveluita kuten palkkatyössä olevat.

Asennemedia päätti tarjota vaikuttajilleen mahdollisuuden käyttää Mehiläisen digivalmennusten kautta työterveyshoitajien, työterveyspsykologien ja muiden asiantuntijoiden palveluita maksutta. Palvelu on Mehiläisen puolelta pro bono, eivätkä vaikuttajat ole velvoitettuja kertomaan palvelun käytöstä tai asiantuntijatapaamisista omissa kanavissaan.

”Mehiläinen on pitkäaikainen asiakkaamme, ja se on ostanut meiltä markkinoinnin kampanjoita, mutta tämä on meidän yhteinen hyvä tekomme, joka halutaan tarjota vaikuttajillemme, koska nähdään että niille palveluille on tarvetta”, Asennemedian podcastien kehitysjohtaja Noora Kunttu kertoo.

Taustalla on aito tarve palvelulle, sillä vuoden 2019 aikana moni vaikuttaja avautui kokemastaan uupumuksesta, ja Asennemedialla haluttiin katkaista tämä kehitys.

Vaikuttajan työ kuormittaa

”Tiedämme jo entuudestaan, että nuorilla naisilla riski uupua työssä on korkea. Haluamme pitää vaikuttajistamme mahdollisimman hyvää huolta ja auttaa heitä jaksamaan työssään”, Kunttu sanoo.

Vaikuttajatyössä on myös erityispiirteitä, jotka voivat Kuntun mukaan saada henkisen hyvinvoinnin lujille ja lisätä riskiä uupumiseen.

”He ovat jatkuvan tarkkailun alla ja heiltä vaaditaan myös paljon. Jos vaikuttaja esimerkiksi kirjoittaa vastuullisuuteen liittyvistä asioista, seuraajat ovat erittäin tarkkana, kommentoivat ja vaativat perusteluita. Puolihuolimattomasti ei voi koskaan heittää mitään, vaan mihin tahansa aiheeseen tarttuukin, täytyy olla hirveän hyvin kartalla siitä. Lisäksi vaikuttajalla ei ole mitään työroolia, jonka taakse voisi mennä, vaan työskentely tapahtuu aina omalla henkilöbrändillä”, Kunttu kertoo.

Tämä saa aikaan myös sen, että työn ja vapaa-ajan välistä rajaa ei ole tai ainakin se hämärtyy.

”Varjopuoli on erityisesti se, että jos nostaa arempia aiheita esiin, niistä ei tietyllä tavalla pääse koskaan eroon. Jos on kirjoittanut omista rankoista kokemuksista, haavat revitään aina uudelleen auki, kun uudet seuraajat löytävät sen sisällön pariin”, Kunttu jatkaa.

Psykologian ja työterveyshuollon ammattilaiset voivat tarjota työkaluja ongelmien ratkaisuun, onpa sitten kyse unihäiriöistä, työssä jaksamisesta, stressistä tai palautumisesta tai muusta henkisesti kuormittavasta asiasta.

"Olemme rakentaneet Mehiläisellä digitaalisia valmennusohjelmia, jotka tukevat hyvinvointia, auttavat elämäntapamuutosten toteuttamisessa ja mahdollistavat tuen entistä aikaisemmassa vaiheessa. Valmennusohjelmassa asiakas saa joka viikko erilaisia videoita, vinkkejä ja harjoitteita sekä keskusteluyhteyden oman valmentajan kanssa. Mielen jaksaminen on koko ajan kasvava yhteiskunnallinen haaste, ja haluamme tuoda uudenlaisia ratkaisuja tukemaan työssä jaksamista. Toivottavasti pystymme tuomaan uusia hyvinvointia tukevia keinoja vaativaan ympäristöön, jossa somevaikuttajat työskentelevät”, sanoo Mehiläisen mielenterveyspalveluista ja digipalveluista vastaava johtaja Hanna Hovi, tiedotteessa.

Projekti on aloitettu elokuussa. Sitä kuinka kauan yhteistyö jatkuu, ei ole vielä päätetty.

”Katsotaan millaista hyötyä vaikuttajat tästä saavat. Jos siitä on hyötyä, niin sitten ilman muuta jatketaan”, Kunttu sanoo.

Asennemedia muutti lomakäytännöt: ”Tästä lähtien voi pitää vaikka sata tai 200 lomapäivää vuodessa”