Lahtelainen Made in Finland Shop -verkkokauppa ja perheyritys on perustettu kaksi vuotta sitten. Yrityksen perustajat ovat nuori aviopari Tomas Nordström ja Salla Nordström.

Verkkokauppa myy ainoastaan Suomessa valmistettuja huonekaluja ja kodinsisustustuotteita. Yrityksen missiona on yksinkertaisesti kotimaisen valmistuksen ja käsityön pelastaminen.

Tällä hetkellä tavoitteen eteen saa tehdä moninkertaisen määrän työtä. Positiivista on, että kova työ ei mene hukkaan.

Vaikka myös Made in Finland Shopin kohdalla myynti pysähtyi koronaviruksen aiheuttaman pandemian alkuvaiheessa lähes tyystin, suomalaiset ovat innostuneet Tomas Nordströmin mukaan kotimaisista tuotteista.

”Parhaimmillaan puhutaan viisinkertaisesta myynnistä kuukautta kohden. Olemme vielä nuori verkkokauppa eli euromääräisesti puhutaan siis kymppitonnien kasvusta, mutta trendi on selkeä”, Nordström kertoo M&M:lle.

Alkukesästä suomalaisia kiinnostivat Nordströmin mukaan erityisesti ulko- ja puutarhakalusteet. Etenkin puutarhakeinuja meni alkukesästä paljon.

”Iltojen hieman nyt jo viilentyessä kotimaisten mattojen kysyntä kasvaa. Valaisimet ovat myös hyvin suosittuja tällä hetkellä.”

Tarina tutuksi

Made in Finland Shopin valikoimista löytyy vain Suomessa valmistettuja huonekaluja ja kodinsisusutusta.

Valikoima on kasvanut viime aikoina merkittävästi, sillä verkkokauppa on valmistajille entistäkin tärkeämpi myyntikanava, ja halukkaita tulee jatkuvasti lisää. Valmistajat arvostavat verkkokaupan vahvaa arvopohjaa ja tarkkaa tuotekuratointia.

”Meillä on vahva arvopohja. Myymme vain kotimaisia tuotteita ja olemme valmistajien puolella”, Tomas Nordström kiteyttää.

Valmistajalle nettikauppa on täysin maksuton, korvaus tulee myyntiprovisioista, jotka neuvotellaan jokaisen tuotteen kohdalla erikseen. Lisää valmistajia haetaan jatkuvasti.

Kaksi vuotta sitten perustettu verkkokauppa on tehnyt itseään määrätietoisesti tunnetuksi koronakriisin aikana.

Verkkokauppa on kertonut omasta tarinastaan sekä asiakkaiden tarinoista kanavissa, joissa asiakkaat. Käytännössä tämä tarkoittaa vahvaa näkyvyyttä sosiaalisen median kanavissa, Facebookissa ja Instagramissa.

”Tarinamme resonoi hyvin näissä kanavissa. Aika harva pystyy kertomaan tarkasti, kuka myytävän tuotteen on valmistanut.”

”Me voimme esimerkiksi kertoa, että Hannu Padasjoelta tekee meidän keinutuolimme. Siitä ihmiset pitävät”, Nordström havainnollistaa.

Koronakriisi ei jatku ikuisesti. Nordströmin arvio kuitenkin on, että tuotteiden alkuperään ja kotimaisuuteen liittyvä kiinnostus säilyy korkeana myös koronan jälkeisessä ajassa.

”Uskon ja toivon niin. Ihmiset ovat tänä aikana löytäneet uusia kotimaisia toimijoita, jotka valmistavat laadukkaita tuotteita, ja tilanneet niitä.

”Toivon, että mahdollisimman moni tekee saman arvovalinnan myös jatkossa. Mitä enemmän euroja vaikeassa taloustilanteessa investoidaan Suomeen, sitä enemmän se meitä suomalaisia hyödyttää”, Nordström sanoo.

Yrityksen liikevaihto viime vuonna oli noin 110 000 euroa. Tänä vuonna liikevaihto Nordströmin mukaan vähintään tuplaantuu. Tulos oli investoinneista johtuen vain niukasti plussan puolella.

”Investoimme merkittävästi varastoomme ja uudistimme syksyllä koko verkkokauppamme, mikä oli suuri investointi meille. Uudistuksen myötä pystymme nyt toimittamaan tuotteita Euroopan tullialueelle 30 maahan.”