Amerikkalaisten halukkuus juoda meksikolaisolut Coronaa on saanut kolauksen koronaviruksen takia, julisti kyselytutkimus viime viikolla. Nyt oluen oikeudet Yhdysvalloissa omistava Constellation Brands on iskenyt takaisin ja valittelee ”väärien tietojen” leviämistä.

”On äärimmäisen valitettavaa, että viruksen vaikutuksista liiketoimintaamme on kiertänyt perinteisessä ja sosiaalisessa mediassa virheellistä tietoa, jota ei ole tutkittu tai vahvistettu”, pörssiyrityksen toimitusjohtaja Bill Newlands sanoo myöhään perjantaina Suomen aikaa lähetetyssä tiedotteessa.

Hän viittaa newyorkilaisen PR-toimiston 5WPR:n teettämään kyselyyn, jossa väitettiin, ettei 38 prosenttia oluenjuojista tilaisi Corona-olutta missään tilanteessa. Vastaavasti YouGovin mittauksessa Coronan brändikuva on amerikkalaisten keskuudessa laskenut kuin lehmän häntä sitten ensimmäisten tartuntojen.

Newlandsin mukaan väitteet eivät ole linjassa heidän jälleenmyyjiensä, jakelijoidensa ja kuluttaja-asiakkaidensa tuntoihin.

”Emme ole havainneet mitään vaikutusta ihmisiimme, laitoksiimme tai toimintaamme ja liiketoimemme tuottavat erittäin hyvin.”

Newlandsin puheet ovat osin ristiriidassa yhtiön oman toiminnan kanssa. Firma yrittää lanseerata USA:n markkinoille oluen kovaksi kilpailijaksi noussutta hard seltzer -tyylistä juomaa Corona-brändin alla. Se julkaisi viikko sitten Twitter-tilillään mainoksen, jossa neljä Corona Hard Seltzer -tölkkiä oli hiekkarannalla ja saatetekstissä luki ”rantautumassa pian”. Päälle alkoi sataa syytöksiä huonosta mausta ja twiitti poistettiin pian.

Brändihaitan osalta Constellation Brands ei ole teettänyt vastatutkimusta. Se tarjoaa todisteeksi myyntilukuja helmikuun 16. päivää edeltävältä neljältä viikolta. Tuona aikana dollarimääräinen myynti kasvoi viidellä prosentilla, mikä oli lähes kaksinkertainen vuoden keskiarvoon verrattuna. Helmikuun 26. päivään mennessä vuoden kahden ensimmäisen kuukauden Corona-varastojen liike oli myös vilkkaampaa kuin vuoden keskiarvoissa.

5WPR:n kysely oli toteutettu 21.-26. helmikuuta. YouGovin BrandIndex on jatkuva tutkimus. Kumpikaan ei väitä, että oluen myyntiin olisi kohdistunut välittömiä vaikutuksia.

Constellation sai ostaa Coronan oikeudet Yhdysvaltoihin kilpailulakien avulla vuonna 2013 sen jälkeen, kun belgialainen panimojätti Anheuser-Busch InBev oli ostanut meksikolaisen Grupo Modelon kokonaan.

AB InBev, joka myy Coronaa kaikkialla muualla maailmassa, kertoi viime viikolla, että virustilanne Kiinassa on vaikuttanut sen liikevaihtoon liki 300 miljoonan dollarin edestä ja voitoista on lähtenyt 170 miljoonaa dollaria. Syynä olivat karanteenit ja yökerhojen sulkemiset. Yrityksen tunnetuin ja myydyin olutbrändi on Budweiser.