Suomalaiset kuluttajat valitsivat jälleen Valio n vastuullisuusasioiden hoidossa Suomen parhaaksi brändiksi.

Valio nappasi kolmannen peräkkäisen voittonsa Sustainable Brand Index -tutkimuksessa. Pohjoismaiden laajimmassa kestävään kehitykseen ja vastuullisuuteen painottavassa tutkimuksessa kakkoseksi tuli niin ikään viime vuoden kakkonen Fazer ja kolmanneksi Oululainen.

Eri aloista parhaiten kaikissa Pohjoismaissa pärjäsivät kategoriat ruoka ja juoma sekä ruokakaupat. SBI:n mukaan tämä johtuu ennen kaikkea alojen luonteesta: ihmisiä kiinnostaa mitä ruokaa he kehoonsa laittavat, ja koska ruokailla täytyy aika usein, kohtaamme näiden kategorioiden brändejä useita kertoja viikossa. Ruokaan ja juomaan liittyvät brändit ovat selvityksen mukaan kuitenkin myös onnistuneet viestimään vastuullisuudesta ja herättämään kysyntää.

Sustainable Brand Index -tutkimus perustettiin Ruotsissa vuonna 2011. Suomessa, Tanskassa ja Norjassa tutkimus on toteutettu vuodesta 2013 alkaen. Tutkimusta varten kysyttiin yhteensä 30 000 kuluttajan näkemystä 752 brändistä.

Kysely toteutetaan verkkokyselyjen ja täydentävien syvähaastattelujen avulla. Mittarit perustuvat YK:n Global Compact -aloitteen mukaiseen ympäristö- ja sosiaalisen vastuullisuuden sekä kuluttajien odotusten täyttämiseen.

Ruotsissa ykkössijan nappasi apteekkiketju Apoteket, Norjassa ulkoilubrändi Stormberg ja Tanskassa ruokakauppaketju Coop.