Sustainable Brand Index -tutkimuksessa selvitettiin vastuullisimpia brändejä.

Sustainable Brand Index on Pohjoismaissa tehtävä laaja kestävää kehitystä ja vastuullisuutta painottava tutkimus.

Tutkimuksessa määriteltiin eri aloilta voittoon nousseet brändit, joiden kuluttajat katsoivat olevan kaikkein vastuullisimpia. Aloja tutkimuksessa oli yhteensä 11 kappaletta.

Suomessa yleisesti kaikkien alojen brändeistä vastuullisimmaksi brändiksi valittiin Valio, jolle voitto napsahti kolmatta kertaa peräkkäin. Toiseksi vastuullisimmaksi brändiksi suomalaiset kokivat Fazer in ja kolmossijan nappasi Oululainen. Sama kolmikko oli luonnollisesti ruoka- ja juoma-alan top 3.

Pankeista kaikkein vastuullisimmaksi pankiksi suomalaisten mielestä nousi S-Pankki, takanaan kakkos- ja kolmossijoilla OP sekä Säästöpankki.

Autoista ykköspaikan nappasi Volvo. Toiselle ja kolmannelle sijalle ylsivät Toyota ja Mercedes-Benz.

Sähköalan vastuullisimmaksi brändiksi nimettiin Vattenfall, perässään Fortum ja Vantaan Energia.

Pikaruokapaikkojen vastuullisimman tittelin nappasi puolestaan Kotipizza, takanaan Hesburger ja Subway.

Polttoainealalla vastuullisimmaksi valittiin Neste Oil, jonka takana olivat ABC ja St1.

Kun katsottiin elintarvikemyymälöitä, pääsi vastuullisimmaksi brändiksi suomalaisten mielessä K-kauppa, takanaan S-market ja Alko.

Hotellialalta voiton vei Sokos Hotels ja kakkossijalle pääsi Scandic, takanaan Cumulus.

Jälleenmyyjien listan ykköspaikalle nousi Finlayson, kakkoseksi Prisma ja kolmanneksi Kesko.

Operaattoritarjoajista Elisa a pidettiin vastuullisimpana. Sonera sai kakkossijan ja DNA kolmannen paikan.

Matkailualalla johtoa piti puolestaan Aurinkomatkat, takanaan Finnmatkat ja Tjäreborg.

Sustainable Brand Index -tutkimus perustettiin Ruotsissa vuonna 2011. Tutkimusta on toteutettu Suomessa, Tanskassa ja Norjassa vuodesta 2013 alkaen. Tutkimusta varten kysyttiin yhteensä 30 000 kuluttajan näkemyksiä 752 brändistä.

Uusin tutkimus toteutettiin aikavälillä joulukuu 2015 ja tammikuu 2016. Kysely toteutetaan verkkokyselyjen ja täydentävien syvähaastattelujen avulla. Mittarit perustuvat YK:n Global Compact -aloitteen mukaiseen ympäristö- ja sosiaalisen vastuullisuuden sekä kuluttajien odotusten täyttämiseen.