Brändit

M&M 13.4.2015 12:16 päivitetty 4.2.2016 10:54

Valio nappasi ykkössijan vastuullisuutta painottavassa bränditutkimuksessa

Krista Kierikka

Pohjoismaisessa bränditutkimuksessa vastuullisimmaksi brändiksi valittiin Suomessa Valio.

Suomalaiset kuluttajat ovat valinneet Valion vastuullisuusasioiden hoidossa Suomen parhaaksi brändiksi.

Valio nappasi voiton Sustainable Brand Index -tutkimuksessa. Pohjoismaiden laajimmassa kestävään kehitykseen ja vastuullisuuteen painottavassa tutkimuksessa Fazer oli kakkosena ja Myllyn Paras kolmantena.

Tutkimuksessa neljäntenä oli S-market ja viidentenä Snellman. Koko listan voi katsoa täältä.

Sustainable Brand Index -tutkimus perustettiin Ruotsissa vuonna 2011. Suomessa, Tanskassa ja Norjassa tutkimus on toteutettu vuodesta 2013 alkaen. Tutkimusta varten kysyttiin yhteensä 27 000 kuluttajan näkemystä 709 brändistä.

Suomessa kyselyyn vastasi yli 5000 kuluttajaa, jotka arvioivat 120 brändiä.

Ruotsissa ykkössijan nappasi elintarviketuottaja Saltå Kvarn, Norjassa ulkoilubrändi Stormberg ja Tanskassa ruokakauppaketju Irma.

Tutkimuksessa selvitettiin brändin vastuullisuus muun muassa suhteessa YK:n Global Compact -aloitteen mukaiseen ympäristö- ja sosiaaliseen vastuullisuuteen ja kuluttajien odotusten täyttämiseen.

Juttua korjattu 14.4. klo 11.32: tutkimuksessa neljäntenä oli S-market eikä Prisma ja viidentenä Snellman eikä Vaasan kuten aiemmin uutisoimme. Prisma ja Vaasan olivat neljäntenä ja viidentenä vuoden 2014 tutkimuksessa. Tuoreimmassa tutkimuksessa Prisma löytyy sijalta kuusi ja Vaasan sijalta kahdeksan. Vuoden 2015 tutkimuksen tiedot löytyvät täältä.