Kesäinen niitty, voikukat ja lehmät. Suomalainen maito.

Mielikuva on vahva. Nyt Valio testaa sen myyntivoiman isolla kampanjalla.

- Valiolle maito on kivijalkatuote, sanoo Valion markkinointijohtaja Tuula Hietanen.

Valio aloitti rummutuksen suomalaisen maidon puolesta syyskuun alussa. Tärkein mainoskanava on Valion oma mainoskanava, maitotölkki, jonka kyljen valtaa Suomen lippu.

Valion aiemmat tölkkikampanjat, kuten taide-, runo-, ja sporttitölkit, ovat olleet suomalaisen maidon puolesta -kampanjan rinnalla sormiharjoituksia. Niillä Valio ilahdutti maidonjuojia, myynnin lisäys ei ollut pääasia eikä sitä Hietasen mukaan juuri tullutkaan.

Nyt pitäisi tulla.

Arla aloitti

- Kampanjan ensimmäinen tehtävä on pysäyttää ruotsalaisen maidon markkinaosuuden kasvu, Hietanen sanoo.

Kilpailutilanne maitomarkkinoilla on nyt ankara. Asiakkaat haluavat ostaa taantumassa halpaa ja kauppa saa halpaa maitoa Ruotsista.

Arlan tuoremaitoa myyvät jo kaikki suurimmat kauppaketjut. Arla- ja Arla-Ingman -brändien alla myytävän maidon markkinaosuus on jo yli 20 prosenttia. Näistä Arla-maito on ruotsalaista ja sen osuus Suomessa myytävästä raakamaidosta noin kolme prosenttia.

Valion pitää pystyä maksamaan tuottajille riittävää hintaa, mikä käy yhä vaikeammaksi, kun Arla purkaa Ruotsin ylijäämämaitoa Suomeen.

Valion markkinointiviestintä ajaakin kampanjassa rehevästi suomalainen maaseutu edellä. Hietasen mukaan tarkoituksena on saada kuluttaja miettimään, miten hänen valintansa vaikuttavat suomalaiseen maaseutuun.

Samalla maitokampanja ravitsee myös Valion muiden tuoteryhmien myyntiä.

Vaikutuksia on Hietalan mukaan liian aikaista arvioida, mutta odotukset ovat suuret. Ja maidossa on voimaa: neljän kuukauden aikana kuluttajien käsien kautta kulkee 100 miljoonaa tölkkiä.

Tölkkikampanjaa tukee muu mainonta, jota Valio vasta valmistelee yhdessä mainostoimisto SEK & Greyn kanssa.

Tv:ssä muuten vain

Valio ponnahti eniten televisiossa mainostaneiden listalla jo kaksi viikkoa sitten. Syynä ei ollut Suomimaito-kampanja, vaan syksy. Koulujen alkaminen ja paluu arkeen on Tuula Hietasen mukaan meijeritalolle sesonkiaikaa.

Syyskuussa alkaa myös joidenkin kaupan keskusliikkeiden uusi jakso, jolloin tavarantoimittajat kunnostautuvat mainostamalla uutuuksiaan.

Valiokin laittaa markkinointipökköä pesään useissa tuotteissa: juustoissa, mehuissa ja jogurteissa. Syyskuun alussa käynnistyi myös A+ -tuotekampanja.

Viikon mainostajat TV-Check top 40