Valion uusi toimitusjohtaja Pekka Laaksosen, 50, aloitti tehtävässään eilen. Tänään Valio tiedotti uudet ylimmän johdon vastuualueet.

Valion toiminnot ryhmitellään kolmeksi tulosvastuulliseksi liiketoiminta-alueeksi.

– Valiolaisten kanssa käymieni kymmenien keskustelujen pohjalta syntyi näkemys, että organisaation rakennetta on muokattava johdon osalta selkeää päätöksentekoa ja vastuunjakoa tukevaksi. Uskon, että yhdistämällä nykyisiä toimintoja keskitetysti johdetuiksi liiketoiminta-alueiksi, pystymme paneutumaan entistä tehokkaammin tuloksen tekemiseen sekä uuden kehittämiseen, toimitusjohtaja Pekka Laaksonen perustelee tiedotteessa.

Valio on aiemmin ilmoittanut strategisiksi kulmakivikseen vahvan Valio-brändin, maailmanluokan tutkimuksen ja tuotekehityksen, kuluttajatuotteiden myynnin lisäämisen koko kotimarkkina-alueella (Suomi, Venäjä, Baltia ja Ruotsi) sekä kustannustehokkaan tuotantorakenteen.

Markkinoinnin johdossa vastuu Valio-brändistä on jatkossakin Annikka Hurmeella. Tähän asti markkinointijohtajan tittelillä toiminut Hurme on jatkossa liiketoiminta-alueen johtaja, jonka vastuulla ovat Tuoretuotteet sekä Kotimaan myynti ja markkinointi. Hänen alaisuudessaan kotimaan myyntiä ja markkinointia johtaa kaupallinen johtaja Thomas Backlund ja brändimarkkinointia brändijohtaja Hanna Hiekkamies.

Juustot, Rasvat ja Teollisuustuotteet -liiketoiminta-alueesta vastaa johtaja Arto Tikkanen sekä Ulkomaantoiminnot ja Innovaatiot -alueesta johtaja Veijo Meriläinen. Hänen alaisuudessaan Venäjän, Baltian ja Ruotsin tytäryhtiöistä vastaa aluejohtaja Timo Kärnä.

Valion johtoryhmään kuuluvat toimitusjohtaja Pekka Laaksonen, toimitusjohtajan varamies, hallintojohtaja Heikki Halkilahti, liiketoiminta-alueiden johtajat Annikka Hurme, Arto Tikkanen ja Veijo Meriläinen sekä T&K-johtaja Tiina Mattila-Sandholm.