Markkinointi

Micke Suopuro 16.5. 08:26

Valio tekee itseään tutuksi kiinalaisille – "Maailman mittakaavassa pieni ja tuntematon brändi"

Antti Mannermaa
Valion toimitusjohtaja Annikka Hurme.

Valio perustaa Kiinaan kuluttajabrändeihin ja ruokapalveluihin keskittyvät liiketoimintayksiköt.

Valio avasi tiistaina uusiin tiloihin siirtyneen Kiinan-toimistonsa Shanghaissa. Yhtiö pyrkii hakemaan kasvua Kiinan markkinoilta perustamalla kuluttajabrändeihin ja ruokapalveluihin keskittyvät liiketoimintayksiköt.

"Meillä on ollut toimipiste kaupungissa vuodesta 2008 saakka. Nyt vahvistamme paikallista tiimiä ja panostamme markkinointiin, jotta kiinalaiset kuluttajat löytäisivät Valion", toimitusjohtaja Annikka Hurme kertoo.

"Brändin rakentaminen uusilla markkinoilla on pitkäjänteistä työtä. Valio on maailman mittakaavassa pieni ja tuntematon brändi", Hurme muistuttaa.

Hurmeen mukaan Valion tärkein tehtävä tulevina vuosina on luoda Kiinassa kannattavaa kasvua kuluttajatuotteistuksella. Kiinan meijerituotteiden markkinan koko oli vuonna 2017 lähes 50 miljardia euroa, mikä on noin 17 kertaa Suomea suurempi.

Markkinan odotetaan kasvavan yli 63 miljardiin euroon vuoteen 2022 mennessä.

"Kiina on suomalaisyrityksille erittäin tärkeä markkina. Suomalaisen maitosektorin vahvuuksia ovat tuotteiden korkea laatu sekä tuotantoeläinten terveys ja hyvinvointi", Suomen maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä kertoi toimiston julkistuksen yhteydessä.

Valion päätavoitteena on kasvattaa osuuskuntien maitotilayrittäjille maksaman tuottajahinnan määrää.

"Vientimarkkinoiden rakentaminen tähtää siihen, että pystyisimme jatkossakin maksamaan osuuskuntien kautta maitotilayrittäjille Euroopan parasta hintaa maidosta. Siksi tärkein tehtävämme on tulevina vuosina parantaa viennin kannattavuutta", Hurme selvittää.