Meijerituotteilla on ilmeisen vaikea lähteä ulkomaille. Vuonna 1994 Valio asensi omat kylmäkaapit ruotsalaiskauppoihin ja paketoi niitä varten kotimaisen emmentalin uusiksi. Kallis hanke ei menestynyt ensinkään. Ruotsalaisilla oli vaikea ääntää jopa Valion nimeä.

"Juustomme hinta oli aikamoisen korkea ja sitä myytiin pienissä paloissa. Ei ihme, että se ei toiminut. Ruotsalaiset ovat tottuneet suuriin pakkauskokoihin", sanoo Valio Sverige AB:n toimitusjohtaja Lena Lundvall .

Seuraava vuosi meni jo paremmin, kun Valio vei Ruotsin markkinoille Suomessa kehitellyn rasvattoman jogurtin ruotsalaisyleisölle kehitellyssä pakkauksessa. Varsinainen läpimurto tapahtui kuitenkin 2000-luvun alussa, kun Valio toi Suomessa testatun laktoosittoman maidon myös Ruotsiin.

"Tutkimuksiemme mukaan laktoosi-intoleranssista kärsii ainakin 7-9 prosenttia ruotsalaista. Kun maitomme tuli markkinoille, monet soittivat ja miltei itkivät puhelimessa ja kiittivät, että pystyivät taas juomaan maitoa."

Valion tutkimusten mukaan suomalainen maito on lähtökohtaisesti ruotsalaisille vasta kolmas valinta. Ruotsalaisen maidon jälkeen seuraavana tulee norjalainen.

Vaniljalla myyntiä

"Olemme vahvoja terveys- ja hyvinvointituotteissa, eikä meidän tarvitse enää kilpailla hinnalla", Lundvall tokaisee.

Valio on Ruotsin markkinointijohtaja laktoosittomissa meijerituotteissa ja se on kavunnut toiselle sijalle maustettujen jogurttien myynnissä. Myyntiä on tuonut etenkin Valion Ruotsin markkinoille kehittämä vaniljajogurtti. Tuotteesta tuli niin mojova menestys, että se tuotiin myös Suomen markkinoille.

Nyt kesäksi meijeriyhtiö lanseeraa uuden, mainostoimisto Catt & Co:n kehittämän "dubbelt god" -viestintäkonseptin. Tv-kampanjan lisäksi myös tuotepakkaukset uudistuvat.

Kahden viime vuoden aikana Valio Sverige AB on kasvanut 41 prosenttia. Viime vuonna liikevaihto ylsi 632 miljoonaan kruunuun eli noin 70 miljoonaan euroon.