MARKKINOINTI

Kaappo Karvala 31.3.2005 10:46 päivitetty 4.2.2016 10:15

Valion baari herää henkiin

Satavuotista taivaltaan juhliva Valio herättää henkiin kymmeniä vuosia suomalaiseen kaupunkikuvaan kuuluneen tradition, Valion baarin. Ensimmäinen Valion baari avattiin Helsingin Lasipalatsissa vuonna 1936. Tänä kesänä Valion baari palaa lähes entiselle paikalleen, kun se avataan Kampin uudessa liikekeskuksessa.

– Valion baarista on tarkoitus tehdä paikka, jossa tulee hyvä olo. Tarjolla on terveellisiä ja herkullisia maitopohjaisia välipaloja, maustettuja maitojuomia, pirtelöitä sekä kahvi- ja teejuomia. Myös pikkusyötävää ja vaihtelevasti salaatteja ja keittoja. Olemme keskenämme vitsailleet, että kaikkea muuta saa paitsi ohrapirtelöitä, naurahtaa tuote- ja ravitsemuspalvelupäällikkö Pirjo Huhtala Valiosta.

Valion baarit olivat varsinkin nuorison suosiossa 1930-luvulta aina 1970-luvulle asti. Vuonna 1972 Valio myi kaikki baarinsa Elannolle suuressa toimialarationalisoinnissa, jolloin Elanto ja OTK:laiset liikkeet puolestaan luopuivat meijeritoiminnastaan.

Valion markkinointipäällikkö Teea Björklund sanoo, että Valion baarien henkiin herättäminen muualla kuin Helsingissä riippuu pilotin menestyksestä.

– Katsotaan miten konsepti palvelee markkinointiamme. Baarissa ovat esillä uusimmat Valion maitotuotteet samoin kuin tietoa maidon terveys- ja ravitsemuksellisista ominaisuuksista, eli baarin on tarkoitus olla mysö media.

Valion baarin designkonseptin luoja on Paola Suhonen. Suhonen on suunnitellut kuosin, joka toistuu baarin materiaaleista henkilökunnan asuista astioihin.