Suomalaiseen superfoodiin keskittyvä Bär Bar avaa tänään torstaina uuden toimipisteen Ateneuminkujalla Helsingissä.

Tarkoituksena on avata tänä vuonna vielä 3-4 uutta toimipistettä pääkaupunkiseudulla.

Bär Bar on vuonna 2018 perustettu ketju, jonka tuotteet perustuvat suomalaisiin marjoihin ja kauraan, joista yritys valmistaa marjaisia smoothieita, tuorepuuroja, terveysshotteja sekä vegaanisia sandwichejä.

Yrityksen ovat perustaneet Jasmiina Ojala ja Petri Vilpponen. Bär Bar keskittyy Ojalan mukaan ensi vaiheessa pääkaupunkiseudulle, sillä perustajat ovat kotoisin Helsingistä.

”Siksi on ollut järkevää lähteä rakentamaan ketjua täältä käsin. Jossain vaiheessa agendalla ovat varmasti myös muut Suomen suurimmat kaupungit, kuten Tampere ja Turku”, Ojala kertoo M&M:lle.

Kasvuvauhtia rahoituskierroksesta

Kasvunsa tueksi yritys on kerännyt 120 000 euron rahoituksen kotimaisilta enkelisijoittajilta.

Rahoituskierroksella Bär Barin toimintaan mukaan tulivat muun muassa kaurajuomayhtiö Kaslinkin Fazerille kesällä myynyt Juha-Petteri Kukkonen, joka on nykyisin ruoka-, ja juoma-alan aktiivinen kasvuyrityssijoittaja sijoitusyhtiönsä Kvki Capitalin kautta.

Kvki Capitalin kanssa rahoituskierrokseen osallistui parturiketju M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen ja markkinointitoimisto Dinglen perustaja Juho Jokinen sekä enkelisijoittajat Markku Väisänen ja Asko Hänninen.

Kaslinkin entinen luova johtaja ja nykyinen Kvki Capitalin hallituksen puheenjohtaja Juha-Petteri Kukkonen liittyi Bär Barin taustajoukkoihin, sillä hän haluaa auttaa uusia suomalaisia ruoka- ja juoma-alan innovaatioita maailmalle oman verkostonsa ja osaamisensa kautta.

Kukkonen uskoo vahvasti siihen, että kotimaiset marjat ovat lyömässä Aasiassa piakkoin läpi, kuten kaurapohjaiset tuotteet pari vuotta aiemmin.

”Mielestäni juuri nyt suomalaisen luonnon puhtaus ja superfood sekä korkea tuoteturvallisuuden taso ovat täydellinen kombinaatio, joiden avulla Bär Bar voi lähteä valloittamaan lähitulevaisuudessa myös Japanin markkinat, missä suomalaisuus on jo nyt todella kovassa nosteessa”, Kukkonen arvioi.

Katse Japanissa ja Kaakkois-Aasiassa

Rahoituskierroksen ansiosta yritys aikoo avata 3-4 uutta toimipistettä pääkaupunkiseudulle vielä tänä vuonna.

Toimipisteiden avaamisen yhteydessä hiotaan niiden konseptia ja valmistellaan kansainvälistymistä, ykköstavoitteena Japanin markkinat.

”Rahoitus antaa meille liikkumavaraa avata uusia pisteitä. Tulevien pisteiden avaamisesta syntyvä kassavirta mahdollistaa myös uusien pisteiden avaamisen, sillä 120 000 eurolla ei kuitenkaan ihan viittä pistettä avata”, Ojala toteaa.

Toimipisteiden avaamisen yhteydessä hiotaan niiden konseptia ja valmistellaan kansainvälistymistä. Bär Barin tavoitteena on brändätä suomalaiset marjat ja viedä niitä sekä muita suomalaisia superfoodeja maailmalle, erityisesti Japaniin ja Kaakkois-Aasiaan.

”Japanissa olemme tehneet jo tiettyjä avauksia. Mitään kirjallisia sopimuksia ei vielä ole, mutta konseptimme on herättänyt siellä kiinnostusta. Mahdollisuuksia näyttäisi olevan paljon”, Ojala kertoo.

Bär barin brändin ydin on Ojalan mukaan tuottaa ihmisille iloa ja hyvää elämää terveellisten suomalaisten tuotteiden kautta.

”Ajatuksemme on, että nämä tuotteet ovat helposti saatavilla ja ihmisten elämänlaatu paranee”, Ojala kiteyttää.

Bär Barin ensimmäinen toimipiste sijaitsee Fredrikinkadulla Helsingin keskustassa.

Kasvuyhtiön liikevaihto viime vuonna oli noin 200 000 euroa ja tulos nollan euron tuntumassa. Bär Bar työllistää tällä hetkellä seitsemän henkilöä.