Koronaviruksen aiheuttama epidemia on herättänyt Suomessa huolta kausityöntekijöiden riittävyydestä kotimaisille maatiloille.

Tilanteen esille nostamiseksi luotu #kausitöitä-markkinointikampanja syntyi akuutista tarpeesta saada suomalaisia ja Suomessa asuvia ulkomaalaisia hakemaan maalle kausitöihin.

Kampanjan toteutuksesta vastaa Työvoiman liikkuvuus Euroopassa -hanke yhdessä työ- ja elinkeinoministeriön, maa- ja metsätalousministeriön sekä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliiton kanssa. Kampanjaa ovat olleet suunnittelemassa markkinointitoimisto Kitchen ja viestintätoimisto Source.

Hanna Kukkonen Työvoiman liikkuvuus Euroopasta -hankkeesta kertoo, että verkossa toteutettava kampanja näkyy tällä hetkellä Facebookissa, Instagramissa ja lisäksi näkyvyyttä on Sanoman kanavissa. Kampanja on toteutettu suomeksi, englanniksi ja myös ruotsinkielinen kampanja käynnistyy pian.

Lisäksi kampanja tulee näkymään lähiviikkoina myös Ylen kanavilla. Mainonnasta kiinnostuneet ohjataan kampanjasivustoille kausitöitä.fi ja seasonwork.fi. Sivustoilta löytyy lisätietoa kausitöistä ja myös linkit avoimiin kausityöpaikkoihin.

Koronavirusepidemian vuoksi ulkomaiset kausityöntekijät eivät pääse maaseudulle kausitöihin. Maaseudulla on nyt siksi akuutti tarve kausityövoimalle, jotta esimerkiksi kotimainen ruokatuotanto voidaan turvata.

Tarve tekijöille jatkuu Hanna Kukkosen mukaan aina sadonkorjuuseen saakka ja tarjolla on erilaisia töitä maa- ja puutarhatiloilla.

”Kampanjan tärkein tavoite on auttaa maaseudun työnantajia löytämään työntekijöitä tässä poikkeuksellisessa tilanteessa. Tavoitteena on herättää potentiaalisten kausityöntekijöiden kiinnostus ja ohjata heidät avoimien työpaikkojen pariin”, Kukkonen kertoo M&M:lle.

Kampanjan keskeisiä kohderyhmiä ovat muun muassa nuoret, suomalaiset ja kansainväliset opiskelijat sekä lomautetut ja työttömät.

”Koska kyseessä on yhteiskunnallisesti merkittävä asia, niin kampanjalla halutaan myös luoda yhdessä tekemisen ja auttamisen henkeä yli kohderyhmien”, Kukkonen toteaa.

Vastikään käynnistynyt kampanja on herättänyt kiinnostusta heti alkuvaiheessaan muutaman päivän aikana. Tähän mennessä kausitöitä.fi ja seasonwork.fi –kampanjasivustoilla on vieraillut 135 000 uniikkia kävijää.

Hanna Kukkosen mukaan on ollut hienoa nähdä miten erilaiset tahot ja ihmiset ovat jakaneet kampanjan tärkeää viestiä omissa kanavissaan. Tämä kertoo hänen mukaansa siitä, että asia koetaan tärkeäksi hyvin laajasti.

”Olemme myös saaneet viestiä, että ihmiset ovat konkreettisesti aktivoituneet ja kertoneet halustaan lähteä kausitöihin. Tavoitteeseen on kuitenkin vielä matkaa. Tarve on noin 16 000 kausityöntekijälle, eli viestin jakamista tulee siis edelleen jatkaa.”

Pääosassa ihmiset

Source & Kitchen on vastannut kampanjan ilmeestä ja lähestymiskulman ideoinnista sekä mainonnan sisällöistä ja mediasuunnittelusta. Lisäksi Source & Kitchen suunnitteli ja toteutti Ylellä viikolla 17 näytettävän tietoiskun.

Kampanjalle luodut laskeutumissivut kausitoita.fi ja seasonwork.fi tarjoavat lisätietoa kausityövoiman tarpeesta ja ohjaavat ihmiset oikeaan palveluun etsimään avoinna olevia työpaikkoja.

Laskeutumissivun suunnittelusta vastasi Source & Kitchen, ja se toteutettiin yhdessä Taiqa Digitalin kanssa.

”Halusimme olla rohkeasti erilaisia. Lähestymiskulman ideoinnissa otimmekin vaikutteita populäärikulttuurista ja visuaalisessa ilmeessä nostimme esiin pääosan esittäjät eli ihmiset”, kommentoi Markkinointitoimisto Kitchenin asiakkuusjohtaja Tom Wilén.

”Meille on tärkeää pystyä auttamaan tällaisten yhteiskunnallisten haasteiden ratkaisemisessa.”

Kampanjan budjetti ei ole Hanna Kukkosen mukaan kovin suuri, mutta hyvin kohderyhmänsä tavoittava budjetti.

”Eli on osattu valita oikeat kanavat, jotka tavoittavat juuri halutun kohderyhmän. On tehty myös paljon töitä, että kampanja leviäisi sosiaalisessa mediassa”, Kukkonen kertoo.