Valtioneuvoston kanslia käynnisti Suomi toimii -viestintäkokonaisuuden kovimpien poikkeusolojen aikaan huhtikuussa. Vuoden 2022 loppuun asti kestävän kampanjan tavoitteena on yhteiskunnan henkisen kriisinkestävyyden vahvistaminen valtakunnallisesti. Valtioneuvoston kanslian johtava viestintäasiantuntija Jussi Toivanen sanoo, että kampanjalla on haluttu tuoda yleiseen ilmapiiriin positiivista viestintää vastapainoksi korona-ajan synkille uutisille.

”Emme ole tehneet vastaavaa henkisen kriisinkestävyyden kokonaisuutta koskaan aiemmin. Kun julkaisimme keväällä Maa, joka nousee jaloilleen -videon, moni kommentoi, ettei ole aiemmin nähnyt valtion viestivän vastaavalla hengennostatukseen pyrkivällä tavalla. Ja kyllä se niin on. Emme ole tehneet valtakunnallisesti tämäntyyppistä viestintää sitten toisen maailmansodan”, Toivanen kertoo.

Valtioneuvoston kanslian viestinnän lisäksi mukana tekemässä on ollut urheiluseuroja ja järjestöjä ympäri maan, ministereitä, useita mainos- ja viestintätoimistoja sekä tukku sosiaalisen median vaikuttajia.

Toissa viikolla käynnistyi yksi osakampanja, Suomi ilahduttaa, jossa kannustetaan matalalla kynnyksellä ilahduttamaan kanssaihmisiä. Osakampanja on tehty yhdessä mainostoimisto Kuubin kanssa, ja kampanjakasvona toimii koomikko Pirjo Heikkilä.

”Monissa kyselyissä on nähty, että ihmiset haluavat tukea ja kannustaa toisiaan poikkeusoloissa ja tämä on tapa jakaa iloa matalalla kynnyksellä eteenpäin. Suomalaisistahan sanotaan, että olemme maailman onnellisin kansa. Nyt se on mahdollista osoittaa teoilla”, Toivanen sanoo.

Heikkilä halusi videollaan ilahduttaa pysäköinninvalvojaa ilmoittamalla väärin pysäköidystä autosta, mikä sai ihmiset, ja osan ilmeisen tosissaan, kyselemään sosiaalisessa mediassa, kannustaako valtioneuvosto ihmisiä nyt pikemminkin kyttäämään toisiaan. Toivanen myöntää, että huumorin käyttäminen koko kansalle suunnatuissa kampanjoissa on vaikeaa.

”Huumoria on vaikea suunnitella etukäteen ja se jää aina nähtäväksi, miten ihmiset sen ottavat. Emmekä me tässä kampanjassa sano, miten ihmisten pitäisi ilahduttaa toisia. Eri asiat ilahduttavat eri ihmisiä.”

Kustannukset tähän mennessä 470 000 euroa

Suomi ilahduttaa kestää tämän vuoden loppuun saakka. Koko Suomi toimii -kampanja jatkuu näillä näkymin vuoden 2022 loppuun saakka, ja sen sisältöä tehdään myös muuttuvan koronatilanteen mukaan.

”Kampanjan resursseja on nyt tarkoitus vahvistaa, jotta se näkyisi vielä enemmän”, Toivanen sanoo.

Suomi toimii -kampanjan tämän vuoden loppuun kestävän ensimmäisen vaiheen budjetti on ollut 470 000 euroa.

”Ensimmäisen vaiheen rahoittajia ovat olleet tähän mennessä Huoltovarmuuskeskus 450 000 eurolla ja turvallisuuskomitean sihteeristö 20 000 eurolla. Mediatilaa ei ole ostettu, vaan käytännössä budjetti on mennyt digitaalisten sisältöjen ostamiseen ja tuottamiseen”, Toivanen sanoo.

Suomi toimii -kampanjan vaikutuksista kansalaisten henkiseen kriisinkestävyyteen ei ole vielä tehty omaa tutkimusta, mutta Toivasen mukaan se on ainakin tavoittanut meidät.

”Tavoittavuusluvut ovat hyviä, eli ihmiset ovat nähneet kampanjan.”

Jotain osviitta voi hakea myös Tilastokeskuksen koko poikkeusajan käynnissä olleesta Kansalaispulssi-kyselystä.

"Se mittaa ihmisten jaksamista, suhtautumista ja luottamusta tulevaisuuteen sekä heidän halukkuuttaan noudattaa viranomaisten antamia ohjeita ja ovatko he auttaneet toisiaan. Neljä viidestä suomalaisesta on kertonut auttaneensa jotakuta. Ei siitä suoraan voi vetää yhtäläisyyttä Suomi toimii -kampanjaan, mutta se on ollut hyvä mittari, kun olemme suunnitelleet kampanjaa eteenpäin”, Toivanen sanoo.

Pääpaino somekanavissa

Suomi toimii -kokonaisuus painottuu somesisältöjen tuottamiseen, ja puolen vuoden aikana kokonaisuudessa on tehty tukku pienempiä kampanjoita kuten Hyvää pataa yhdessä -kesäkampanja Marttojen kanssa. Sen toimistokumppani oli kuopiolainen Huhu People. Suomalaisten A-maajoukkuevalmentajien Jaksaa, jaksaa –kannustusvideo näkyi myös MTV:llä. Sen toimistokumppani oli Kaiku Helsinki.

Maa, joka nousee aina jaloilleen -videon on toteuttanut Bob the Robot, ja Milttonin kanssa tehtiin Kiitos-kampanja, jossa eri tahot kiittivät poikkeusoloissa työtään tekeviä ja muita auttavia. Aku Louhimiehen ohjaama Kiitos-video nousi otsikoihin viime viikolla, kun Iltalehti uutisoi, että siitä oli pitänyt poistaa sosiaali- ja terveysministeriön pyynnöstä kasvomaskeja, koska niitä näkyi STM:n mielestä liikaa alkuperäisessä versiossa.

Lisäksi Valtioneuvoston kanslia on tuottanut yhteistyössä Ylen kanssa pari sataa Suomi toimii -kampanjavideota, joilla eri tahot yrityksistä järjestöihin kertovat toimenpiteistään pandemia-aikana. Vaikuttajatoimisto Trootin tubettajista muun muassa Herba, Lakko, Ella ja Helmi sekä Kaksi Äitiä & Kaksoset ovat myös tehneet kanavissaan Suomii toimii -sisältöjä.

Kampanjan sivut on tehnyt Markkinointitoimisto Kitchen.

Suomi toimii -kokonaisuuden jatkon budjettisuunnittelu on parhaillaan käynnissä.

”Käymme rahoitusneuvotteluja eri viranomaisten kanssa. Suomi toimii -kokonaisuus on koettu tärkeäksi, ja sille on vahva tuki eri puolilla aina ylintä johtoa myöten”, Toivanen sanoo.