Vaikuttajat

Emil Elo, Atlanta 13.12.2018 08:22

Valtteri Sandberg tekee ja tutkii some-vaikuttamista – "Nyt tienataan satojatuhansia euroja, maailmalla miljoonia"

Emil Elo
Valtteri Sandbergin mukaan vaikuttajat ovat naimisissa sen kanssa, mitä Facebook ja Google tekevät Instagramin ja YouTuben kanssa.

Valtteri Sandberg ei usko tekevänsä videoita loppuelämäänsä.

Kamera nousee sekunnissa oikealle korkeudelle. Vain viisi silmänräpäystä myöhemmin nauhalla on jälleen yksi monologi.

Yrittäjä Valtteri Sandberg, 24, luo liikevaihtoa Atlantassa Coca-Cola Companyn käytävillä, jonne hän on tullut tekemään sisältöä yrityksestä.

Virvoitusjuomayhtiö on yksi ”neljästä, viidestä” yrityksestä, jolle Sand­berg tekee vaikuttajamarkkinointia. Hinnat vaihtelevat näyttökertojen mukaan.

”Videoissa liikutaan tuhansissa euroissa, Instagramissa sadoissa euroissa.”

Sandbergin poikaystävä Janne Naakka on nyt kotona Suomessa. Pariskunta tapasi sosiaalisen me­dian kautta. Naakka on yksi Suomen suosituimmista vaikuttajista, jonka vuositienestit liikkuvat yli 100 000 eurossa.

”Työ on ihmisen arkipäivää. Olemme molemmat yrittäjiä, ja autamme toisiamme keksimään konsepteja yhteisöille. Voimme jakaa intohimon”, Sandberg kertaa pariskunnan arkea.

Valtteri Sanberg, 24

  • Aloitti verkkovaikuttajana kuusi ja puoli vuotta sitten blogien kirjoittamisesta.
  • Instagramissa 55 000 seuraajaa, YouTubessa 74 000 seuraajaa.
  • Tekee vaikuttajamarkkinointia muun muassa Coca Cola Companylle.
  • Kirjoittaa Metropolian markkinoinnin laitokselle opinnytetyötä Instagram-vaikuttajista.

Vielä yli vuosi sitten Sandberg työskenteli poikaystävänsä yrityksessä, vaikka teki myös omia sisältöjään. Hän auttoi Naakkaa muun muassa videoiden editoinnissa.

Sandberg sanoo, että hänen vaikuttajaystävillään on yrityksissä alaisia, mutta hän ei itse ole palkkaamassa kokopäiväistä avustajaa.

”Vastuun antaminen omasta yrityksestä on hankalaa. Kaikki henkilöityy niin vahvasti siihen vaikuttajaan. En ehkä palkkaisi ketään kokoaikaiseksi, mutta voisin palkata välillä apua editointiin ja kuvauksiin.”

”Se on siistiä, että olemme nuoria ja voimme työllistää muita nuoria.”

Sandbergilla on Instagramissa yli 55 000 seuraajaa, kun YouTubessa tilaajia on 74 000. Molemmat alustat antavat tarkkaa dataa, miten sisällöt kiinnostavat ihmisiä.

”Instagramissa yritän aina luoda mielenkiintoisen kuvan, joka sitouttaa mahdollisimman monia. YouTubessa pyrin tekemään kaiken sisällön mielekkääksi, että katsojat haluavat palata.”

Sandberg kirjoittaa Metropolian markkinoinnin laitokselle opinnäytetyötä Instagram-vaikuttajista.

”Tutkin, miten saa parhaiten menestyvän kaupallisen julkaisun Instagramiin. Vertailen yhden verkoston vaikuttajien kaupallisia julkaisuja. Yritän löytää ominaisuuksia, jotka tekevät menestyvän julkaisun.”

Vaikuttajabisnes kasvaa vuosi vuodelta. Vielä muutama vuosi sitten ihmiset ansaitsivat sisällöistä ”satasia”.

”Nyt tienataan satojatuhansia euroja, maailmalla miljoonia.”

”Uskon, että tämä kasvaa vielä paljon. On mielenkiintoista nähdä, miten eri kanavat pysyvät relevantteina. Mitkä kehittyy, mitä tulee lisää. Ala ei pysähdy, vaan menee eteenpäin.”

Artikkeli on julkaistu Kauppalehdessä 10.12.2018.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö