Mika Vehmersuo, 50 on työskennellyt koko uransa liikkuvan kuvan, median ja markkinoinnin parissa. Hän siirtyi Valve elle Salomaa-konsernista, jossa hän työskenteli ensin markkinatutkimusyritys Evidens in ja sitten Mediatoimisto Voiton toimitusjohtajana.

Salomaalle Vehmersuo siirtyi Veikkauksesta, jossa hän oli rakentamassa uuden peliyhtiön brändiä sekä lanseerauskampanjaa. Vehmersuo on työskennellyt myös median puolella tv:ssä sekä mainoselokuvien parissa.

Koulutukseltaan Vehmersuo on artenomi. Hän on lisäksi opiskellut Helsingin avoimessa yliopistossa muun muassa filosofiaa.

Valve on Vehmersuolle tuttu paikka. Hän työskenteli yrityksessä luovana tuottajana 2014–2015. Päätös paluusta syntyi luontevasti.

"Keskusteltuani Valveen omistajien ja johdon kanssa, havaitsin, että meillä on hyvin samansuuntaisia ajatuksia siitä, miten tällaista yritystä tulisi kehittää seuraavalle tasolle. Tämä sai minut kiinnostumaan, Vehmersuo kertoo M&M:lle.

Valve Median toimitusjohtajana aikaisemmin toiminut Isto Kannisto jatkaa Valve-konsernin palveluksessa ja siirtyy myös Valve Median hallitukseen.

"Olen todella iloinen saatuamme Mikan kehittämään kilpailukykyisen yhtiön toimintaa entistä modernimpaan suuntaan", Kannisto kertoo tiedotteessa.

Vehmersuo kertoo viime vuosina miettineensä usein, kuinka data ja analytiikka voisivat parhaiten auttaa luovaa suunnittelua siinä, että oikeille kohderyhmille tehdään oikeanlaista materiaalia, jonka kohdeyleisö kohtaa oikeassa paikassa asiakaspolkua.

Kampanjasuunnittelussa tyypillisesti briiffataan ensin mainostoimisto, joka lähtee työstämään luovaa ideaa. Jossain vaiheessa myöhemmin polkua briiffataan mediatoimisto, joka tekee mediasuunnitelman.

"Mediasuunnitelman tekemiseen käytetään jo dataa. Mutta harvoin se ymmärrys ja data siirtyvät luovaan suunnitteluun ja ovat mukana pöydällä, kun muun muassa liikkuvan kuvan toteutuksia ryhdytään rakentamaan."

"Silloin voidaan karrikoiden sanoen tehdä 200 000 eurolla hieno tv-filmi, mutta kohderyhmät voivatkin olla kanavissa, joihin valittu luova konsepti ja toteutus ei lainkaan taivu", sanoo Vehmersuo.

Tästä syystä on Vehmersuon mukaan olennaista tuoda jo luovan konseptin suunnitteluvaiheessa pöydälle tarkkaa dataa ja analytiikka hyödyntäen pöydälle ymmärrys siitä, missä kanavissa ihmiset ovat, ja minkälaiset ovat eri kohderyhmien tarpeet ja lähteä työstämään luovaa toteutusta tältä pohjalta.

"Ei kaikille kohderyhmille mitenkään toimi sama materiaali ja sama viesti. Siksi myös liikkuvan kuvan ratkaisujen ja luovan konseptin tulee olla erilainen ja kyseiselle kohderyhmälle soveltuva. Dataa ja analytiikkaa käytetään paljon mainonnan kohdistamiseen ja median ostamiseen. Luovassa suunnittelussa ja sisällöntuotannossa dataa ei vielä hyödynnetä juurikaan, vaikka tälle on ehdottomasti tilausta. Tähän tarpeeseen me haluamme vastata."

Valve Media on jo pitkään toiminut tuotanto- ja mainostoimiston hybridinä. Nyt markkinoinnin kohdentamisesta tutut työkalut tullaan valjastamaan käyttöön jo suunnitteluvaiheessa.

"Näin tuotannollinen tehokkuus ja kampanjoiden tulokset saadaan ihan uudelle tasolle", Vehmersuo lupaa.

Valve-konserni teki viime tilikaudella 16 miljoonan euron liikevaihdon. EBITDA oli vuonna 2018 miljoona euroa. Konsernin palveluksessa työskentelee yhteensä 160 asiantuntijaa.