Temperamenttinen ja suorasukainen Amelia Adamo (kuvassa) on Ruotsin koko printtimedian kuningatar ja itsekin lööppien kohde. Hän on Bonnier Tidskrifterille (BT) kullanarvoinen päätoimittaja, vaikka jakaa mielipiteitä suuntaan jos toiseenkin. Kerrotaan, että hän on tuonut Bonnierin aikakausilehdille puoli miljardia kruunua.

Ensin hän veti alle kolmekymppisten Ameliaa, sitten 40+-vuotiaiden Taraa ja nyt hän luotsaa 50+-vuotiaille tarkoitettua M-Magasinia.

Mutta kulta-aika on ohi.

"Lehtimaailman kriisi johtuu rakennemuutoksesta, joka taas johtuu siitä, että lukijamme eivät enää halua ostaa lehtiämme, Adamo sanoo yksitotisesti.

"Vanhempi yleisö on uskollisempi lukija kuin alle nelikymppinen. Amelia ja Tara olivat menestyksiä. Samaan aikaan olemme törmänneet digitaaliseen vallankumoukseen. Nyt uudet mediat ovat tulleet alle nelikymppisille tarpeellisemmiksi ja he ovat vähentäneet lehtien lukuaikaa," Adamo selittää ja lisää että myös iltapäivälehdet syövät markkinoita.

Adamon mielestä Bonnier olisi voinut reagoida vähän nopeammin rakennemuutokseen.

Nyt yhtiön omistamien aikakauslehtien päätoimittajat istuvat tiimeissä harva se päivä ratkomassa ongelmaa.

Toimituksen sisällä säästetään missä voidaan, painokuluista tingitään. Osa henkilökunnasta on saanut lähteä eroraha kainalossaan.

"On olemassa vain yksi asia, joka meidän pitää tehdä: Saada lukijat takaisin", Adamo sanoo painokkaasti. Hän ei halua sanoa kuinka paljon kriisi on vaikuttanut BT:n liikevaihtoon.

"Mutta tilanne on tarpeeksi vakava."

Aftonbladet näyttää mallia

Arvostelijat sanovat että BT on hävinnyt matsin digiajan kanssa.

Adamo ei usko.

"Me onnistumme. Ei ole muuta vaihtoehtoa. Olemme vielä kaukana niistä summista, joita olemme ennen tienanneet printillä."

Tällä hetkellä BT saa 12 prosenttia mainostuloistaan netistä.

Adamon mukaan kaikki Ruotsin lehtitalot ovat satsanneet digijulkaisuihin, mutta vain Aftonbladet on saanut merkittävästi tuloja niistä.

Adamon vetämä M-Magasin saa tuotoistaan 23 prosenttia mainostuloista.

"Summa voisi olla vieläkin suurempi. On ihmeellistä, miten mainostajat eivät tajua kuinka iso ja rikas tämä kohderyhmä on. Heillä on 80 prosenttia koko Ruotsin omaisuudesta ja 70 prosenttia ostovoimasta", Adamo toteaa.

"Digitaali ei tuo meille tarpeeksi rahaa. Meidän pitää kysyä, että miten meidän lehtemme voisi tarjota sellaista, mitä lukijat eivät saa netistä."

Vastausta Adamo ei kerro.