Kampanjat

Maarit Alkula 18.4. 15:35

Vantaan seurakuntien brändikampanja alkoi pääsiäisen alla mainoslauseilla – "Kampanjassa kirkon ydinsanoma tiivistyy brändiksi"

Juha-Pekka Vanhatalo
Myyrmäen kirkon banderollit ovat aiemminkin herättäneet huomiota. Tällä kertaa banderolli on osa Kirkko Vantaalla Uskon asialla -brändikampanjaa.

Osa kampanjassa käytettävistä lauseista nousee kaduilla tehdyistä haastatteluista.

Vantaan kaduilla on pääsiäistä edeltävästä maanantaista saakka nähty värikkäitä mainoksia, joissa lukee esimerkiksi Uskalla elää. Ja kuolla. ja Usko tai älä. Jumala uskoo sinuun. Mainokset ovat osa Vantaan seurakuntien pääsiäistä edeltävällä niin sanotulla hiljaisella viikolla aloittamaa Kirkko Vantaalla Uskon asialla -brändikampanjaa.

Brändikampanjassa on hyödynnetty runsasta määrää tutkimuksia ja selvityksiä siitä, millaista ihmisten hengellisyys on 2020-luvun pääkaupunkiseutulaisessa kaupungissa.  

”Osa kampanjassa käytettävistä lauseista nousee kaduilla tehdyistä haastatteluista, joissa on kysytty, miten kirkon sanoma uskosta ja rakkaudesta kolahtaa nykyihmiseen”, kertoo Tikkurilan seurakunnan kirkkoherra ja yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja Janne Silvast tiedotteessa.  

Uskalla elää. Ja kuolla. -lause pysäytti ihmiset. Siinä on sellaista voimaa, joka sopii kirkon sanomaan. Elämä on uskaltamista ja kuolemaa ei tarvitse pelätä”, Silvast sanoo.

Vantaan seurakuntien viestintäpäällikkö, pappi Meri-Anna Hintsala kuvailee kampanjaa tekstillisesti rohkeaksi ja visuaalisesti erittäin pelkistetyksi.

Kirkkoherra Laura Maria Latikka kiipesi nosturiin. Asolan seurakuntatalon seinälle nostettiin banderolli "Sielun latauspiste". | Kuva: Meri-Anna Hintsala

”Kampanjalla halutaan myös kokeilla, millainen jumalapuhe sopii julkiseen tilaan. Kampanjassa kirkon ydinsanoma tiivistyy brändiksi: kirkon sanoma on pohjimmiltaan rakkautena vaikuttavaa uskoa”, hän kertoo.

Hintsalan mukaan lauseista on alkuviikon aikana jo saatu palautetta ohikulkijoilta ja sosiaalisessa mediassa.

”Eräs sanoi Uskalla elää. Ja kuolla -lauseesta: ’Aika vaikuttava. Vähän pelottava – mutta noinhan se on.'" 

Kuusi viikkoa kestävä kampanja näkyy lyhtypylväissä, bussipysäkeillä ja bussien sisätiloissa ympäri Vantaata sekä digitaalisessa mediassa ja Kirkko Vantaalla -kanavissa Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä. Kevään aikana julkaistaan kampanjaan liittyvä Sielun latauspiste-videosarja 24.4. alkaen. Sarjassa keskustellaan uskosta, rakkaudesta ja sovinnosta.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö