Teoriaa, kokemuksia ja käytäntöjä yhdistävän Sisältömarkkinoinnin työkalut -kirjan ovat kirjoittaneet Vapa Median perustajat Ida Hakola ja Ilona Hiila sekä osakas, digimarkkinoinnin johtava asiantuntija Mikko Rummukainen.

Sisältömarkkinoinnin työkalut on suunnattu erityisesti markkinointiviestinnän ammattilaisille ja alaa opiskeleville.

Lue lisää: Tutkimus: Moni firma tekee sisältömarkkinointia, mutta harvat tuloksellisesti – näin toimivat onnistujat

Kirjaan on haastateltu suomalaisten yritysten edustajia, jotka ovat ottaneet sisältömarkkinoinnin osaksi liiketoimintaansa tukevaa markkinointiviestintää.

Kirjan kirjoittajiin lukeutuva Vapa Median osakas Mikko Rummukainen kertoo M&M:lle, että modernissa sisältömarkkinoinnissa on tärkeintä tehdä työtä jatkuvasti kehittyvällä otteella.

”Tämä edellyttää sitä, että kaiken sisältötyön päätavoite on koko tiimillä kirkkaana mielessä, jotta suuntaa ja taktiikoita voidaan tarvittaessa muuttaa ja kehittää sitä mukaa, kun tuloksia ja kokemusta kertyy”, kertoo Rummukainen.

Vanha, perinteiseen mediaan nojaava tapa tavoittaa asiakkaat perustui yksisuuntaiseen kommunikointiin yritykseltä yleisölle.

Digitaalisessa ympäristössä brändit, yleisö, media ja uudet media-alustan muodostavat kokonaan uuden ekosysteemin, jossa kuka tahansa voi luoda sisältöjä kaikkien nähtäväksi.

Millainen sisältömarkkinointi osuu ja uppoaa?

”Sellainen sisältömarkkinointi, joka on asiakaslähtöistä, voittaa aina. Nykyään asiakkaat valitsevat itse sen, mihin he rajatun aikansa käyttävät, joten brändeillä ei ole enää varaa puhua itseriittoisesti vaan asiakkaan kanssa keskustellen. Onneksi tätä lähestymistapaa näkee koko ajan enemmän suomalaisessa markkinointiviestinnässä”, arvioi Mikko Rummukainen.

Lyhyessä ajassa on tapahtunut paljon. Sekä uudet viestintävälineet että jo yli vuosikymmenen kestänyt taloustaantuma ovat pakottaneet markkinoijan miettimään markkinointiviestintäänsä uusiksi.

Sisältömarkkinointia pitää Rummukaisen mukaan tehdä ennen kaikkea siksi, että asiakkaiden tavoittaminen sekä digitaalisissa kanavissa että rajatun keskittymiskyvyn aikakaudella on oleellisesti muuttanut tapaa, jolla brändit saavat viestinsä läpi.

”Suuren huomioarvon kampanjatempaukset pari kertaa vuodessa massayleisölle on nyt korvattu markkinointiviestinnällä, joka on tarkkaan kohdennettua ja erittäin asiakaslähtöistä.”

”Tämä on se lähestymistapa, joka nostaa brändit hakutuloksissa ensimmäiselle sivulle tai saa Facebookin jakelemaan brändättyä sisältöä tehokkaammin, kuin perinteistä mainontaa”, kiteyttää Rummukainen.

Sisältömarkkinoinnin työkalut -teoksen on kustantanut Alma Talent. Markkinointi & Mainonta on osa Alma Talentia.