Nimitykset

Sanna Pekkonen 11.1. 15:54

Vapa Median uusi luova johtaja Jenni Valtiala käyttää dataa luovuuden lähteenä

Vapa Media
Jenni Valtiala on Vapa Median luova johtaja.

Jenni Valtialan mielestä yritysten pitäisi olla osa kansalaisyhteiskuntaa ja ottaa yhteiskunnallisiin kysymyksiin kantaa.

Markkinointiviestintätoimisto Vapa Median luovana johtajana aloitti vuodenvaihteessa Jenni Valtiala. Aiemmin hän on työskennellyt muun muassa Miltton Creativella luovana johtajana ja lead creativena Mirumilla.

Valtialan tarinankerronnan ja vaikuttavien konseptien osaamisesta odotetaan Vapalla vauhtia kasvuun.

"Tehtäväni on tuoda intoa ja inspiraatiota luovalle tiimille sekä luovuutta ohjaavia työkaluja, jotka vähentävät vaikkapa turhan työn määrää", sanoo Valtiala.

Näillä luovilla työkaluilla Valtiala tarkoittaa esimerkiksi erilaisen datan hyödyntämistä luovassa työssä.

"Niin pystymme validoimaan luovaa työtä ja ymmärtämään kuluttajatrendejä lukujenkin kautta. Tutkimusten tekeminen on aiempaa ketterämpää, ja luovan työn lähtökohdat voi perustaa sille tiedolle", sanoo Valtiala.

Datan tarjoamia mahdollisuuksia ei osata vielä monessa paikassa käyttää luovuuden lähteenä. Valtiala uskoo, että Vapalla työtä helpottaa se, että saman katon alla on myös dataosaamista.

"Olennaisinta siinä on, että osaamme poimia oikeat tiedot ja löytää sieltä sen oivalluksen, joka ohjaa tekemistä ja jonka kautta voidaan kertoa brändiiä tai tuotetta tukevaa tarinaa", sanoo Valtiala.

Kun tuo näkemys on saatu, voidaan lähteä etsimään ideaa luovaan työhön.

Valtiala päätyi Vapalle, koska interssit osuivat yhteen ja hetki vaihtaa työpaikkaa oli otollinen.

"Olin äitiyslomalta ja palasin vuoden jälkeen töihin. Vapa on aina ollut toimija, jota olen seurannut. Jaamme samanlaisen ymmärryksen ja suhtautumisen muuttuvaan markkinointiviestinnän kennttään. Olen ihaillut vapan rohkeutta tehdä asioita vähän eri tavalla ja luoda uusia toimintamalleja. On tärkeää kyseenalaistaa rohkeasti vanhoja käytäntöjä, kun siihen on syy. Myös henkilökohtainen filosofiani on, että on pakko osata uusiutua."

Datan hyödyntämisen lisäksi Valtiala näkisi Suomessa mielellään lisää vastuullisuuteen liittyviä kannanottoja ja luovia ratkaisuja.

"Siinä mennään vielä aika lapsen kengissä. Suomalaiset yritykset ottavat vielä aika arastikin kantaa. Yritykset eivät ole enää yhteiskunnasta ulkopuolisia toimijoita, vaan kansalaisia, joiden tehtävä on toimia vastuullisesti, ratkaista ongelmia ja ottaa kantaa.”

Vapa Mediassa aloitti vuoden alussa myös uusi toimitusjohtaja Noora Wuolanne, joka siirtyi tehtävään operatiivisen johtajan paikalta.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö