Posti-konsernin viimeinen strategiaan kuulumaton toimiala, autojen leasing- ja korjaamotoiminta tuli tiensä päähän huhtikuun lopussa. Vuodesta 2001 Easy Km -nimellä toimineen entisen PT-Autopalvelut -yhtiön siirtyminen Raskoneelle kiihdyttää samalla autoleasing-yhtiöiden markkinataistoa.

Toisaalta työnjako leasing-yhtiöiden välillä selkiintyy. ALD Automotive, LeasePlan Finland ja pankkien tarjoamat autokantojen rahoitus- ja hallinnointiratkaisut kisaavat pääosin henkilöautomarkkinoilla. Raskoneen ja Easy Km:n synnyttämä verkosto operoi puolestaan työkaluina käytettävien hyötyajoneuvojen kimpussa.

Raskoneen ydinosaaminen liittyy rekkoihin. Yritys kokoaa perustettaviin monimerkkikorjaamoihin muun muassa sellaisia brändejä kuin Sisu, Man, Iveco ja Mercedes-Benz.

Mukaan yksityissektorille

Yrityskaupalla Raskone pääsi kiinni Easy Km:n yli 6 000 ajoneuvon leasingkantaan. Noin 3 700 paketti- ja kuorma-auton lisäksi kaupassa siirtyi 1 300 henkilöauton sekä satojen perävaunujen ja trukkien hallinnointi, huolto- ja korjaamopalvelut.

Road show -kierroksensa juuri päättäneen toimitusjohtaja Jyrki Kaskisen suurin haaste on Raskoneen ja Easy Km:n yhteensä noin 730 työntekijän organisaatioiden yhdistäminen. Easy Km on hoitanut julkisen sektorin autoasioita, mutta nyt on aika laajentaa reviiriä.

¿ Kasvu tulee jatkossa selkeästi yksityiseltä sektorilta. Tähän Easy Km:n leasing-osaaminen tuo merkittävää vahvistusta, Jyrki Kaskinen sanoo.

Raskone puolestaan tuo uuteen yhtiöön raskaiden ajoneuvojen osaamisen. Koko maahan on myös luvassa kilpailua vapauttavan EU-lainsäädännön vauhdittamia monimerkkikeskuksia.

Yksilöllistä palvelua

Kuljetusliikkeet keskittyvät yhä voimakkaammin ydinbisnekseensä ja ulkoistavat korjaamotoiminnot.

¿ Uskomme tuovamme lisäarvoa erityisesti kunnossapito-osaamiseen, Kaskinen toteaa. Yhdistymisen käynnistämien YT-neuvottelun lopputulosta hän ei ole vielä valmis arvailemaan, mutta myöntää päällekkäisyyksiä löytyvän.

Palvelukulttuuriinkin on luvassa uusia toimintatapoja.

¿ Taloudellisesti kannattava toiminta edellyttää merkkikorjaamoihin useamman merkin pohjaa. Autoilijat kaipaavat myös entistä yksilöllisempää palvelua alkaen ilta-aukiolosta. Lisäksi investoinnit mittalaiteisiin ja erikoistyökaluihin helpottuvat, Kaskinen sanoo.

Markkinointi suoraan päättäjille

Euroopasta tuttuja monen merkin keskuksia on jo perustettu muun muassa Kymenlaaksoon ja lisää on syntymässä pääosin yritysostojen avulla.

¿ Palvelupisteissä on korjaamopalveluiden ohella kuorma-autojen myynti, katsastukset, pesu ja muita täydentäviä palveluita, Kaskinen kertoo. Emoyhtiönä toimiva Raskone vastaa korjaamobisneksestä ja tytäryhtiö Easy Km leasing-toiminnoista.

Markkinoinnissa alan yritykset pyrkivät suoraan yritysautopäättäjien puheille joko jalan tai erikoislehtien välityksellä. ALD Automotive käyttää myös televisiomainontaa.

Raskoneen ja Easy Km:n yhteenlaskettu liikevaihto hipoo 100 miljoonan euron rajaa ja yrityksellä on yli 20 toimipisteen verkosto Helsingistä Rovaniemelle.

Kyösti Suolanen

Fordin alamäki jyrkkenee

Kiihdyttää (sijaluku myynti-Myynnin kasvu, %Markkinaosuus, %,Markkinaosuus, %,

tilastossa)

huhtikuu 2004

4/2004

4/2003

Mazda (10.)

57

4,0

2,9

Fiat (9.)

47

4,4

3,4

BMW (16.)

34

1,8

1,6

Honda (12.)

33

3,2

2,8

Hyundai (18.)

31

1,2

1,0

Toyota (1.)

31

16,6

14,5

Piiputtaa

Menetys, %,

Markkinaosuus, %

Markkinaosuus, %

huhtikuu 2004

4/20044/2003

Ford (5.)

— 17

7,1

9,8

Opel (11.)

— 8

3,8

4,7

Mercedes-Benz (14.)

— 7

2,4

2,9

Citroën (8.)

— 2

4,4

5,2

Chrysler (20.)

—2

1,0

1,1