Juuri kun jokaiselle yritykselle alkaa valjeta, että nyt pitäisi tehdä sellainen mobiilisovellus iPhoneen , niin tietysti kilpailija marssii paikalle päinvastaisin neuvoin.

"Sovelluksen tekeminen ei välttämättä ole aina se fiksuin ratkaisu. Ne ovat työläitä tehdä ja ylläpitää, etenkin jos tekee sekä iPhone-, Android - että Windows -version", sanoo Googlen Euroopan-mobiilimainontayksikköä johtava Ian Carrington .

Carringtonin mukaan mobiilikäyttöä varten optimoitu verkkopalvelu on monesti kustannustehokkaampi vaihtoehto. Sinne on myös helppoa ohjata liikennettä, toki Googlen hakusanamainonnalla.

Hakumainonnan ohessa mobiilaitteissa yleistyvät myös muut verkkomainonnan muodot, kuten esimerkiksi niin sanottu pre-roll. Carrington näyttää sovelluksen, jonka avaaminen käynnistää mainosvideon.

"Kasvu on nopeaa myös Suomessa. Viime vuonna Suomen mobiilimainonta oli noin seitsemän miljoonaa euroa, mutta vuonna 2015 odotamme sen olevan 75 miljoonaa euroa", Carrington sanoo.

Carringtonin määritelmän mukaan mainonta on mobiilia, kun se hyödyntää puhelimen ominaisuuksia. Seuraavat tekniset trendit ovat hänen mukaansa jo nähtävissä.

"Personointi ja near field communication (nfc) eli matkapuhelinten kosketusteknologia tulevat tänä vuonna kunnolla käyttöön." Nfc-tekniikkaa voidaan hyödyntää esimerkiksi mobiilimaksuratkaisuissa.

Ensimmäistä mobiilikampanjaa miettivälle yritykselle Carringtonilla on selkeä neuvo.

"Mobiilille pitää olla selkeä tavoite. Sitten kyllä löytyvät keinot."