Markkinointi

Laura Kukkonen 18.11.2015 08:21 päivitetty 4.2.2016 11:04

Varustelekan Lindholm: "Markkinointia on kaikki, mitä yritys tekee"

Arttu Laitala
Varustelekan omistaja ja valtias Valtteri Lindholm.

Sisältömarkkinoinnissa onnistuneen Varustelekan Valtteri Lindholm vaatii kotimaisia toimijoita tarjoamaan sitä, mitä saa jo nyt maailmalta eli Facebookista ja Googlelta.

Varustelekan perustaja Valtteri Lindholm kertoi markkinointikokemuksistaan MARKin seminaarissa tiistaina. Lindholmin sanoilta eivät säästyneet suomalaiset verkkokaupat eikä varsinkaan mediayhtiö Sanoma.

"On jotenkin hauskaa, että markkinointi on suomalaisille hankala asia. Kaikki, mitä yritys tekee, on markkinointia", Lindholm sanoo.

Suomen Yrittäjät on palkinnut Lindholmin Vuoden nuori yrittäjä 2015 -pääpalkinnolla. Tuomariston mukaan Varusteleka on noussut kotimaisen verkkokaupan "edelläkävijäksi innovatiivisuudellaan ja yrittäjästä itsestään kumpuavalla tinkimättömällä asenteella".

"Tärkein asia markkinoinnissamme on se hetki, kun olemme asiakkaaseen yhteydessä. Nykyään se yleensä alkaa siitä, kun asiakas tulee kännykällä nettisivuillemme. Pyrimme siihen, että asiakas saa sen, mitä meidän nettikaupasta haluaa", Lindholm sanoo.

Lindholm painottaa, että verkkokaupassa näkyvillä olevien tuotteiden on todella oltava ostettavissa ja tilatun tuotteen on lähdettävä heti tai viimeistään seuraavana päivänä liikkeelle.

"Suomalaisten nettikauppojen keskimääräinen lähetysaika on jotain kahdeksan päivää, siellä ei viitsitä pistää tilauksia aiemmin eteenpäin."

"Mitä järkeä on maksaa näkyvyydestä samalla kun kusee markkinoinnin sillä, että oma toiminta on paskaa", Lindholm ihmettelee.

Uusi digitaalisuus

Yrittäjäpalkinnon tuomaristo kiitti myös Varustelekan omintakeista sisältömarkkinointia. Sen avulla syntyneen internet-ilmiön kautta aiemmin rajattua harrastajaryhmää kiinnostaneet tuotteet ovat saaneet laajemman kuluttajakunnan huomion.

Verkkomarkkinoinnin osaava Lindholm vaatii muutosta kotimaisten näkyvyyden myyjien toimintaan.

"Älkää ostako Sanomalta mitään. Jos sieltä kysytään, sanokaa ei, koska se on niiin kallista", Lindholm kertoo.

Hän kuvaa myös mediayhtiön mainosmyyntiä tehottomaksi verrattuna Facebookin ja Googlen toimintaan.

"Facebook ei anna minkäänlaista henkilökohtaista yhteydenpitoa. Me lähetämme sinne meiliä, ja meille vastaa robotti. Sanomaltahan ei pysty ostamaan nettimainosta, ellei kutsu ihmistä paikan päälle mahdollistamaan sen, että pääsee niiden asiakkaaksi", Lindholm kuvailee.

Hän kritisoi, että kun Varusteleka saa Facebookissa "toimivia klikkejä" neljällä sentillä per klikki, mediayhtiö laskuttaa desktop-mainoksesta vähintään 20 senttiä per klikki, eikä koskaan sen alle.

"Siellä ei joku ymmärtänyt, mitä tämä uusi digitaalisuus, tämä internet-maailma on", Lindholm sanoo ja vertaa kokemusta Facebookiin ja Googleen, joissa "hinta tippuu automaattisesti, jos on tehnyt tosi hyvän mainoksen".

Lindholm kertoo, että Varusteleka on käyttänyt Facebook-mainontaan "kovin vähän" eli 200 000 euroa.

"Vaaditaan kotimaisia näkyvyyden myyjiä heräämään ja tarjoamaan oikeasti sitä, mitä maailmalla tarjotaan jo", Lindholm kannustaa.