Vanhan brändiviisauden mukaan se, joka osaa kysyä fiksuimmat kysymykset, voittaa. Viisaus pitää edelleen paikkansa, mutta vanhojen kysymysten parasta ennen -päiväys on kertakäyttötalouden akuutin kriisin myötä mennyt. Ollakseen osa ilmastonmuutoksen ratkaisua – eikä ongelmaa – markkinoinnin tekijät tarvitsevat uuden patteriston, joka auttaa rakentamaan brändejä maailmassa, jossa arvonluonti ei voi enää perustua lisääntyviin hiilipäästöihin.

Markkinoinnin uudet kysymykset yhdistävätkin yrityksen taloudellisen hyvinvoinnin planeettamme hyvinvointiin. Hakemalla kilpailijoita fiksummat vastaukset näihin kysymyksiin viidellä eri osa-alueella moninkertaistat mahdollisuutesi löytyä vuoden 2035 arvokkaimmat brändit -listalta. Tai edes olla olemassa.

1. Ongelmanratkaisu

Vanha kysymys: Mitä ongelmaa, pullonkaulaa tai tarvetta olemme ratkaisemassa?

Uusi kysymys: Mitä ilmastonmuutoksen osa-aluetta olemme ratkaisemassa?

2. Asiakas

Vanha kysymys: Kuka tarvitsee tai kaipaa ratkaisuamme, ja mitä odotuksia tälle ratkaisulle on?

Uusi kysymys: Ketä ilmastonmuutos koskettaa ja millä tavalla? Mitä he haluavat ratkaistavan?

3. Maksuhalukkuus

Vanha kysymys: Kuinka paljon asiakas on valmis maksamaan ratkaisustamme?

Uusi kysymys: Kuinka paljon asiakas on valmis maksamaan ratkaisustamme?

4. Kasvu

Vanha kysymys: Mikä on kustannustehokkain tapa hankkia asiakkaita, ja miten investoinnit markkinointiin kääntyvät ylärivin kasvuksi?

Uusi kysymys: Mikä on kustannustehokkain tapa ratkaista omaa osuuttamme ilmastonmuutoksesta ja kasvattaa vaikuttavuuttamme?

5. Elinkaari

Vanha kysymys: Mikä on asiakkaan taloudellinen arvo koko tämän elinkaaren aikana?

Uusi kysymys: Mikä on ratkaisumme arvo koko yhteiskunnalle?

No huhhuh, saattaa joku sanoa. Onko tulevaisuuden markkinointi maailmanparantamista ilman taloudellista tulosvastuuta? Yksinkertaiseen kysymykseen yksinkertainen vastaus. Ei. Ilmastonmuutoksen aikakautena markkinoinnin tehtäväksi tulee löytää ne asiakkaat, jotka ovat valmiita maksamaan yrityksen ilmasto-osaamisesta ja -vaikutuksesta.

Vaihtoehtona on pitäytyminen vanhoissa kysymyksissä ja vielä vanhemmissa vastauksissa. Tällöin tosin brändin kyky tuottaa lisäarvoa loppuu niin asiakkaiden, sijoittajien kuin omankin henkilökunnan joukossa. Jo paljon ennen vuotta 2035.