Tänä vuonna 29. marraskuuta vietettävän Black Fridayn vastapainoksi vietetään myös kansainvälistä Buy Nothing -päivää. Kulutusjuhlan vastaisuus nousee myös yrityksissä.

Äkkinäisten ostopäätösten tekemiseen kannustavat tempaukset eivät istu Artekin arvoihin ja toimintatapoihin, joten jo kolmatta vuotta Artek Helsinki -myymälässä Black Friday on Blue Friday, alennusten sijaan päivän tuotto lahjoitetaan Itämeren suojelutyöhön.

Artek Helsingin Blue Friday -konsepti syntyi henkilökunnan kahvihetkellä vuonna 2017.

"Artek myy ja markkinoi tuotteita, joilla on erittäin pitkä elinkaari. Tuotteidemme hankintoja tehdään harkiten ja niiden kanssa eletään vuosikymmeniä ja usein ne vielä siirtyvät perintönä seuraavalle sukupolvelle. Iloitsemme siitä. Äkkinäiseen ostamiseen kannustava Black Fridayn idea on ristiriidassa yrityksemme arvojen ja toimintatapojen kanssa. Artekissa ajattelemme, että valistuneella kuluttamisella voi vaikuttaa merkittävästi tulevaisuuden hyvinvointiin", toteaa Artekin maajohtaja Anja Matilainen.

Kestävyys toteutuu yhtiössä raaka-aineiden hankinnasta valmistus- ja pakkausprosesseihin sekä itse lopputuotteessa. Artek määrittelee, että sen tuotteet eivät ole koskaan muodissa tai poissa muodista. Ne valmistetaan kestämään monta elinkaarta.

Artekin kestävän kehityksen periaatteita tukee Artek 2nd Cycle -konsepti, joka sai alkunsa vuonna 2006. Artek 2nd Cycle -liike avasi ovensa Helsingissä vuonna 2011 ja sen valikoima koostuu käytetyistä, jo elämää nähneistä tuotteista. Konsepti ilmentää Artek-kalusteiden pitkäikäisyyttä ja edistää samalla valistunutta kuluttamista.

Kuluneena vuonna Artek on osallistunut keskusteluun ympäristömme tilasta muun muassa tuomalla Helsinki Design Weekin päänäyttämölle dokumentaation ympäristö- ja mediataiteilija Teemu Lehmusruusun teoksesta "Maatuu uinuu henkii". Teos käsittelee taiteen keinoin maahengitystä, erästä luonnon olennaisimmista prosesseista. Blue Fridayn viettäminen Artek Helsinki -myymälässä on jatkoa keskustelulle ja kannanotto kestävämmän kuluttamisen puolesta.

Päivän tuotto lahjoitetaan Baltic Sea Action Groupille, säätiölle, joka on omistautunut pitkäjänteiselle työlle Itämeren ekologisen tilan parantamiseksi.

”Ilmastonmuutoksen ja luonnonvarojen liikakäytön kaltaiset ongelmat kietoutuvat yhteen ja vaikuttavat negatiivisesti myös Itämeren tilaan. Baltic Sea Action Group jatkaakin erittäin mielellään yhteistyötä Artekin kanssa, sillä aikaa ja käyttöä kestävät tuotteet ovat myös ympäristön etu. Blue Friday -päivän konsepti istuu BSAG:n arvomaailmaan hyvin. Ylimääräiseen kuluttamiseen kannustaminen on ristiriidassa sen kanssa, että olemme varsin tietoisia planeettamme rajallisista resursseista”, toteaa BSAG:n toimitusjohtaja Micaela Ramm-Schmidt tiedotteessa.