Vastuullisuus

Ville Perttula 22.11. 11:28

Vastuullisuus on yritysten ostoista vastaaville johtajille kolmanneksi tärkein kriteeri – laatu ja hinta pitävät kärkipaikkaa

Suomalaisen Työn Liitto teettämässä tutkimuksessa ilmeni, että vastuullisuuskysymykset korostuivat rakennusteollisuudessa.

Vastuullisuus on painava kriteeri yritysten tekemissä hankinnoissa, kertoo Suomalaisen Työn Liiton teettämä kyselytutkimus.

Tuoreen kyselytutkimuksen mukaan yritysten ostoista vastaavat johtajat pitävät tällä hetkellä vastuullisuuskysymyksiä hinnan ja laadun jälkeen kolmanneksi tärkeimpänä ostopäätöksiinsä vaikuttavana tekijänä.

Tuotteiden ja palveluiden laatu nousi tärkeimmäksi kriteeriksi kaikilla toimialoilla, mutta vastuullisuuskysymykset korostuivat erityisesti rakennusteollisuudessa sekä sosiaali- ja terveyspalveluissa.

Vastuullisuuden nähdään olevan eri valintatekijöistä se, jonka painoarvo tulee tulevaisuudessa nousemaan eniten.

40 prosenttia yrityspäättäjistä uskoo, että vastuullisuuskysymyksiin kiinnitetään tulevaisuudessa nykyistä enemmän huomiota.

Myös laatutekijät ja työllistävyysvaikutukset Suomessa ovat tekijöitä, joiden painoarvon nähdään nousevan tulevaisuudessa.

"Vastuullisuus tarkoittaa yrityksissä monia asioita, kuten lyhyitä välimatkoja, jotka pienentävät sekä kuljetuskustannuksia että hiilijalanjälkeä, sekä sitä, että hankintapäätökset voivat merkittävästi tukea alueen pk-yrityksiä kumppaneina ja työllisyyttä laajemminkin", pohtii Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala tiedotteessa.

Enemmistö yrityspäättäjistä pitää kotimaisuutta ostopäätöksiinsä merkittävästi vaikuttavana tekijänä. 47 prosenttia yrityspäättäjistä kertoo heidän hankkivan pääsääntöisesti Suomesta, kun taas 41 prosenttia kertoo, että tuotteen tai palvelun tuotantomaalla ei ole merkitystä.

Kotimaisuutta arvostetaan erityisen paljon hankittaessa työterveyspalveluita sekä ruoka- ja ravintolapalveluita. Sen sijaan esimerkiksi liikelahjoissa kotimaisuudella ei nähdä olevan niin suurta merkitystä.

Tutkimuksen toteutti Aula Research. Tutkimukseen vastasi 320 yritysjohtajaa elo-syyskuussa.