Tapaus: Energiayhtiö Vattenfallin äänilehdistötiedotteet.

Tavoite: Saada julkisuutta yhtiön asiantuntijaviestinnälle.

Kuka tekee: Vattenfall ja Kaiku Helsinki.

Energiayhtiö Vattenfallin äänitiedote on parhaimmillaan kuulunut yli 15 kaupallisella radioasemalla ympäri maata – ja uusinnat päälle.

Heti aluksi Vattenfallin viestintäpäällikkö Sirpa Aula korostaa, että kyse on lehdistötiedotteisiin verrattavista äänitiedotteista, ei mainosspoteista. Varsinaisista radiomainoksista vastaa yhtiön markkinointiyksikkö.

”Äänitiedotteet eivät ole kaupallista toimintaa vaan lehdistötiedotteisiin verrattavaa asiantuntijaviestintää. Kerromme energia-alan ajankohtaisista asioista. Yrityksen nimi pikemminkin häivytetään taustalle. Se mainitaan yleensä vain, jos haastateltavana on talon oma asiantuntija”, Aula kertoo.

Vattenfall aloitti äänitiedotteiden tekemisen Viestintätoimisto Deskin kanssa nelisen vuotta sitten.

Deskin toiminnan lakattua tekijätiimi siirtyi Kaiku Helsinkiin, ja yhteistyö jatkui saman tiimin kanssa uudessa yhtiössä.

Ideana on tuottaa niin kiinnostavia radioinserttejä, että paikallisradiot lähettävät niitä osana ohjelmavirtaansa. Kaiku Helsinki toteuttaa, radiot saavat ilmaiseksi asiaohjelmaa, ja Vattenfall maksaa viulut.

”Jos lehdistötiedotteen aihe, ajankohtaisuus, näkökulma ja haastateltavien kommentit sopivat myös suurelle radioyleisölle ja vaihtoehdot tukevat toisiaan, teemme sekä teksti- että ääniversion. Tämä on osoittautunut tehokkaaksi tavaksi hoitaa yhdellä haastattelulla kaksi eri juttua useamman kanavan käyttöön”, Aula kertoo.

Muutaman minuutin mittaisia äänitiedotteita syntyy vuosittain kymmenkunta.

Aiheet pyörivät usein energiatehokkuuden ja energiansäästön ympärillä. Neljä kertaa vuodessa ilmestyy sähkömarkkinakatsaus, joka kertoo tuoreimmat tiedot esimerkiksi sähkön hintakehityksestä ja vesivarantojen muutoksista.

”Totta kai tiedotteiden läpimenoprosentti kiinnostaa. Palaute ja lähetyskerrat ovat vastanneet odotuksia”, Aula sanoo.

Viimeaikojen suurin hitti on ollut juttu lämpöpumppujen ominaisuuksista ja valintakriteereistä kertova asiantuntijahaastattelu. Se lähetettiin viime syksyn ja talven aikana kahdeksalla radioasemalla vähintään kerran.

Vattenfall saa äänitiedotteistaan läpimenoraportit.

Yleisesti pinnalla olevat aiheet, kuulijoita auttavat vinkkijutut sekä ajankohtaan liittyvät aiheet, ilmiöt ja trendit kiinnostavat radioasemia eniten.

Vattenfallin tilastojen mukaan radiotiedotteita ovat julkaisseet kaupalliset radiot tasaisesti eri puolilla maata.

Vattenfall maksaa Kaiku Helsingille kiinteän hinnan per tiedote, mutta osapuolet eivät halua kertoa hintaa.

Kaiku Helsingin toimitusjohtajan, Pete Saarnivaaran mukaan äänitiedotteet ovat usein osa suurempaa viestintäkokonaisuutta. Hintakin on silloin yleensä alempi kuin kertakeikoilla.