Häh?

Alko toi Välivesi-vesipullot myyntiin myymälöihinsä ja verkkokauppaansa kesäkuussa.

Miksi Alko päätti tehdä yllätysvedon ja tuoda valikoimaansa vesipullon, viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho?

”Valikoimassamme on ennestään ollut yli sadan alkoholittoman tuotteen kattaus, ja alkoholittomien tuotteiden kysyntä on kasvussa. Vuonna 2017 lanseerasimme alkoholittomat cocktailit eli mocktailit, jotka ovat valikoimassa edelleen. Välivesi on osa Alkon yritysvastuullisuutta. Haluamme tällä tuotteella muistuttaa veden juomisen tärkeydestä.”

Mikä on ollut vesikampanjan tavoite?

”Kampanjan tavoite on herättää keskustelua alkoholin käyttöön liittyvistä tavoista ja tilanteista. Välivesi on tehnyt tehtävänsä, jos se muistuttaa suomalaisia juomaan enemmän vettä myös silloin, kun nautitaan alkoholia. Eikä pelkästään tätä Alkon vettä, vaan mitä tahansa vettä. Suomalainen vesi on todettu monissa mittauksissa maailman parhaaksi. Suomessa laadukasta vettä saa mistä vaan, sillä vesijohtovesi on kaikkialla juomakelpoista. Aina hanavettä ei kuitenkaan ole saatavilla. Välivesi sopii muun muassa tällaisiin tilanteisiin.”

Ketkä ovat olleet Alkon kumppaneita projektissa?

”Suunnittelusta on vastannut markkinointitoimisto TBWA\Helsinki. Itse vesi tulee Kurikan Kangasahteen lähteestä, ja se myydään kierrätysmuovista valmistetussa 0,33 litran pullossa. Osa Väliveden myyntituotoista ohjataan ympäristöjärjestö Pidä Saaristo Siistinä ry:n tukemiseen. Järjestö työskentelee meren, järvien ja rantojen roskaantumista vastaan muun muassa Järvi-Suomessa ja saaristomerellä.”

Miten uusi tuote on otettu vastaan?

”Tuotteen vastaanotto on ollut positiivinen. Tuote on kiinnostanut laajasti yleisöä, ja Välivettä on tultu varta vasten kyselemään Alkon myymälöistä. Menekki on ollut tuhansia pulloja viikkoa kohti. Välivesi kuuluu Alkon normaaliin valikoiman, eli se löytyy hyllystä myös kesän jälkeen.”

Missä määrin kyseessä on myös markkinointiteko, jolla Alko haluaa tuoda esille toimintaansa yritysvastuullisuuden parissa?

”Välivesi on toki tuote, jonka avulla haluamme käydä keskustelua vastuullisesta alkoholin käytöstä. Tärkeintä meille on ollut kampanjamme päätavoitteen täyttyminen, ja siinä olemme mielestämme onnistuneet. Asiakkaat ovat käyneet aktiivista keskustelua asiasta Alkon myymälöissä ja myös muissa kanavissa, kuten sosiaalisen median eri kanavissa.”