Mainonta

Maarit Alkula 5.8. 16:19 päivitetty 8.8. 11:25

Veikkauksen markkinointijohtaja hyllytetystä radiomainoksesta: "Ei ollut hyvän maun mukainen, uudistamme prosessejamme"

Pekka Karhunen

Veikkauksen brändi- ja markkinointijohtaja Suvituuli Tuukkanen kertoo, että yhtiö aikoo parantaa omavalvontaansa ja käydä ohjeistuksensa uudelleen läpi kaikkien markkinointinsa tekijöiden kanssa.

Veikkauksen viikonloppuna hyllyttämässä radiomainoksessa pelaajat kysyivät terapeutilta, onko ok haluta jännitystä ja voittoja, ja Terttu Obersekki -niminen terapeutti vastasi, että on, ja kehotti ”totouttamaan” halua. Kyseessä oli Totoa eli ravikilpailuvedonlyöntiä markkinoiva radiomainos.

Twitterissä mainoksen vastuullisuuden kyseenalaisti muun muassa entinen sinisten kansanedustaja Tiina Elovaara. Veikkauksen varatoimitusjohtaja Velipekka Nummikoski vastasi Elovaaran tviittiin, että mainos ei ollut onnistunut ja se vedetään pois.

Helsingin Sanomat nosti esiin, että kampanja hyllytettiin vain päivää ennen kuin se olisi muutenkin päättynyt.

Veikkauksen brändi- ja markkinointijohtajan Suvituuli Tuukkasen mukaan radiomainos ei ollut tarkoituksellista hyväksyttävän mainonnan rajojen koettelemista.

Hänen mukaansa kampanjan tavoitteena oli kasvattaa ravitapahtumien ja Toto-pelaamisen tunnettuutta kesän isojen ravitapahtumien yhteydessä.

”Ajatuksena on ollut enemmän harmittoman pienen jännityksen hakeminen elämään, mutta ei voi sanoa, että mainoskonsepti olisi onnistunut siinä. Kuten Nummikoski on aiemmin lausunnoissaan sanonut, mainos ei ollut onnistunut”, Tuukkanen sanoo.

Kampanja on saanut sen ympärillä käydyn keskustelun kautta lisää näkyvyyttä, mutta Tuukkanen ei usko, että näkyvyys olisi tässä tapauksessa ollut myönteinen asia.

Veikkaus ei kerro, mikä toimisto mainoksen suunnitteli

Tuukkasen mukaan kyseessä oli melko pieni, puhtaasti radioon tehty kampanjakokonaisuus. Kampanjaan kuului kolme radiomainosta, joita esitettiin kesän suurten ravitapahtumien yhteydessä 2–5 päivänä kunkin tapahtuman yhteydessä. Mainos hyllytettiin vasta viime metreillä, päivää ennen kuin kampanja olisi loppunut muutenkin.

”Kun teemme markkinointikonsepteja, tavoite on, etteivät ne olisi kertaluontoisia vaan samoja konsepteja voitaisiin hyödyntää myöhemminkin. Tässä tapauksessa ei tietenkään hyödynnetä, vaan kyseisen mainoksen käyttö on päättynyt”, Tuukkanen sanoo.

Tuukkanen kieltäytyy kertomasta, minkä mainostoimiston suunnittelema hyllytetty radiomainos oli.

”Päätimme olla tuomatta tässä yhteydessä esiin toimistoa. Veikkaus vastaa sisällöstä viime kädessä aina itse.”

Viime vuonna tekemässään kilpailutuksessa Veikkaus valitsi luoviksi konseptitoimistoikseen Hasan & Partnersin, Miltton Creativen ja Bob the Robotin sekä taktista markkinointia toteuttamaan Orange Advertisingin.

Lue uusi juttu: Veikkaus kertoo, kuka kohutun Toto-mainoksen teki: "Alan sisällä keskustellaan nyt niin paljon"

Veikkaus aikoo uudistaa prosessejaan ja omavalvontaansa

”Toto-mainos on lain kirjaimen mukainen, mutta ei hyvän maun mukainen. Siinä asiassa meidän on pystyttävä parantamaan. Tässä yksittäisessä mainoksessa hyvä maku ei toteutunut, ja kyseisen mainoksen käyttö on lopetettu. Tekeminen ei ole ollut yhtiön toivoman tone of voicen ja linjan mukaista”, Tuukkanen sanoo.

Hänen mukaansa Veikkaus aikoo uudistaa prosessejaan vastaavien virheiden välttämiseksi tulevaisuudessa.

”Olen tänään palannut lomalta, mutta käynyt jo muutamankin keskustelun siitä, miten voimme parantaa prosessejamme ja omavalvontaamme, ettei tällaista pääse enää tapahtumaan. Prosesseja uudistetaan sen suhteen, millaisen seulan läpi materiaalimme tulevaisuudessa käyvät”, Tuukkanen sanoo.

Suvituuli Tuukkanen

”Käymme kaikkien markkinointimme tekijöiden kanssa uudelleen läpi kaikki olemassa olevat ohjeet ja keskustelemme siitä, miten niitä tulee tulkita. Varmaankin myös täsmennämme ohjeistusta tietyiltä osin, ja lisäksi käymme prosessin läpi ja pohdimme, mihin kohtiin voisi tulla enemmän sisäistä omavalvontaa”, Tuukkanen sanoo.

”Nämä ovat aina vähän tulkintakysymyksiä”

Veikkauksen monopoliasema perustuu vastuun kantamiseen ja rahapelihaittojen ehkäisemiseen. Eikö yhtiöllä olisi syytä olla markkinoinnissaan varovaisempi? Eikö ole ylimielistä julkaista toistuvasti mainoksia, jotka vähintäänkin koettelevat vastuullisuuden rajaa?

”Markkinoimme, jotta suomalaisten pelaaminen kanavoituisi turvalliseen kotimaiseen vaihtoehtoon ja sen sisällä vihreisiin eli vähemmän riskin peleihin, kuten Kenoon, Lottoon ja Eurojackpotiin”, Tuukkanen sanoo.

Sekä Toto-mainos että aiemmin kesällä nähty mainos, jossa Kenon pelaaminen rinnastettiin kahvilla käymiseen, kuitenkin kannustavat pelaamiseen.

”Enemmän siinä halutaan kannustaa pieneen jännitykseen ja arkiseen unelmointiin.”

Eli Veikkauksen mielestä se on eri asia kuin pelaamiseen kannustaminen?

”Ohjaamme pelaamisesta kiinnostuneista pelaajia Veikkauksen pelien ja vihreiden pelien pariin.”

Tuo ei oikeastaan vastannut kysymykseen.

”Nämä ovat aina vähän tulkintakysymyksiä. Lakiin on kirjattu, ettei markkinointimme saa olla aggressiivista, ja näkemyksemme mukaan se, mitä teemme, ei ole aggressiivista. Meillä on lupa markkinoida kanavointitehtävän puitteissa. Se on hyvin valvottua ja säänneltyä.”

Poliisihallitus valvoo

Veikkauksen markkinointia valvoo Poliisihallitus. Aiemmin tänä kesänä Poliisihallitus sai selvitettäväkseen Veikkauksen mainoksen, jossa Kenon pelaaminen rinnastettiin kahvilla käymiseen. Poliisihallitus on aiemminkin puuttunut Veikkauksen markkinointiin.

Eikö Poliisihallituksen valvonnalla ole mitään vaikutusta, kun ylilyönnit näköjään toistuvat?

”On ja täytyy olla vaikutusta. Suomessa valvontaprosessi toimii ilman ennakkosensuuria tai mahdollisuutta hyväksyttää materiaaleja Poliisihallituksella ennakkoon. Arpajaislaki määrittää aika tarkastikin, mitä markkinoinnissamme saa olla. Meillä on sen perusteella tehdyt markkinoinnin eettiset ohjeet ja lisäksi aika laajat sisäiset markkinointiohjeet siitä, miten arpajaislain kirjainta tulkitaan”, Tuukkanen sanoo.

Hänen mukaansa Veikkaus ja Poliisihallitus tapaavat säännöllisesti ja käyvät kirjallista keskustelua lain tulkinnoista.

”Se on normaali prosessi, että keskustelua käydään.”

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö