Veikkaus veti viikonloppuna pois radiomainoksen, jonka koettiin kehottavan peliriippuvaisia pelaamaan enemmän, mikä on täysin päinvastainen sanoma kuin valtion monopoliyhtiön virallinen tehtävä eli rahapelihaittojen ehkäisy.

Tiistaina myös valtionyhtiöiden omistajaohjauksesta vastaava ministeri Sirpa Paatero (sd) kertoi Uudelle Suomelle aikovansa keskustella Veikkauksen kanssa yhtiön mainonnasta. Ministerin mukaan toistuvat ongelmatilanteet kertovat, että mainonnan pelisäännöt eivät ole täysin selvillä yhtiössä.

”Selkeästi, kun kerran tällaisia tilanteita tulee, niin tarkentamisen varaa jonkin verran on”, Paatero sanoi. "Tosiasioita ei ole mitään syytä kiistää. Me olemme tehneet virheitä. Muutamat mainoksemme ovat olleet sellaisia, etteivät ne vastaa yhtiön hyväksyttyjä markkinointilinjauksia. Otamme niistä vastuun, olemme todella pahoillamme aiheuttamastamme mielipahasta ja aiomme ottaa virheistämme opiksi", kertoo Veikkauksen toimitusjohtaja Olli Sarekoski tiistaina tulleessa tiedotteessa. Siinä korostetaan, että Veikkaus tekee jatkossa kaikkensa, etteivät samanlaiset virheet enää toistuisi."Olemme jo aloittaneet ulkoisen toimijan kanssa selvityksen, jossa käymme todella tarkasti läpi koko markkinointiimme liittyvät prosessit, auditoimme nykyiset linjauksemme, tulkintamme ja toimintamme, sekä teemme niihin nopealla aikataululla tarpeelliset muutokset."

Yhden ison päätöksen Veikkaus on jo tehnyt.

"Laitamme kaiken muun ostetun mainontamme tauolle syyskuun loppuun saakka, lukuun ottamatta Loton, Eurojackpotin ja Vikingloton pottimarkkinointia, sekä brändi- ja vastuullisuusmarkkinointia. Päätös koskee kaikkea ostettua mainostilaa niin televisiossa, radiossa, printissä, netissä, ulkomainonnassa kuin sosiaalisessa mediassakin. Mainontaa ajetaan pikavauhdilla alas tämän viikon aikana", Sarekoski sanoo.

Hyllytetty mainos markkinoi Totoa eli ravikilpailuvedonlyöntiä. Veikkaus ei ole suostunut kertomaan, mikä mainostoimisto on tehnyt kyseisen kampanjan.

"Tämän tulevan puolentoista kuukauden aikana selvitämme pienintäkin yksityiskohtaa myöten, missä asioissa meidän on jatkossa prosessejamme parannettava."

Erityisen tarkan arvioinnin alla ovat Veikkauksen niin kutsuttujen punaisten pelien tuoteinformaatioon liittyvät käytännöt. Niistä käydään valvovan viranomaisen eli poliisihallituksen kanssa vielä erillinen täsmentävä keskustelu ulkoisen arvioinnin valmistuttua.

"Kun markkinointimme kokonaisarviointi on tehty ja tulokset saatu, päätetään korjaavista toimenpiteistä. Vasta niiden päätösten jälkeen palaamme uuteen normaaliin", Sarekoski alleviivaa.