Kampanjat

Aleksi Ylä-Anttila 2.1. 15:25

Veikkaus lähti uudistamaan ravipelaamisen brändiä: "On tuotu mukaan vähän rock-henkeä"

Kuvakaappaus kampanjafilmiltä
Veikkaus tavoitteli kampanjallaan rock-henkeä. Ennen kampanjan alkua järjestettiin erillinen testipäivä, jonka aikana kokeiltiin, millä tavalla hevoset reagoivat uv-maaleihin. Mainosfilmissä esiintyvät hevoset Bensin Barbie Li, Big Bad Hoss, In Fokus, New Profit ja Spielberg.

Veikkaus käynnisti viime viikolla kampanjan, jonka kautta markkinoidaan uutta ravipelaamisen konseptia nimeltä Magic Monday. Keskiöön on tuotu hevoset värikkäällä toteutustavalla.

Kampanjan päämainoksessa Veikkaus on käyttänyt hevosilla body painting uv-maaleja, jotka loistavat pimeässä. Kyseessä on Veikkauksen mukaan ensimmäinen kerta Suomessa ja tiettävästi myös maailmalla, kun hevosille on maalattu kuvioita body painting uv-maaleja käyttäen.

Kampanjan toteutuksesta vastasi Mainostoimisto Miller & Lean, mainosvideon ohjasi Mari Mantela ja Veikkauksen puolelta tilaajina toimivat Iiris Anttonen ja Aki Seppälä. Yhteistyötä on tehty myös valtatakunnallisen hevosurheilun ja -kasvatuksen keskusjärjestön Suomen Hippoksen ja paikanpäällä tapahtumia järjestävien raviratojen kanssa.

Mistä ajatus tällaiselle toteutukselle tuli, Veikkauksen markkinointipäällikkö Aki Seppälä?

"Halusimme tuoda uutta virkeämpää näkemystä, jolla on mahdollista puhutella vähän laajempiakin kohderyhmiä. Kun sloganiksi valittiin loistava startti totoviikkoon, haluttiin tuoda loistetta ja loistoa myös mainonnan toteutukseen. Sitä kautta on nostettu hevosia tapetille ja tuotu mukaan vähän sellaista rock-henkeä myös raviurheilun pariin."

Hevosten maalaajana toimi Body paintingin maailmanmestari ja Body painting -taiteilija Riina Laine. Maalaaminen toteutettiin uv-maaleilla. Käytetyt maalit ovat ovat iholle tarkoitettua kosmetiikkaa, joita käytetään myös ihmisillä. Maalit ovat vesiliukoisia eivätkä sisällä keinotekoisia hajusteita.

Hevoset maalasi kampanjaa varten Body paintingin maailmanmestari ja Body painting -taiteilija Riina Laine. Kampanjalla markkinoidaan uutta Magic Monday ravipäivää, jolla Veikkaus pyrkii uudistamaan ravipelaamisen brändiä. | Kuva: Veikkaus

 

Veikkaus järjesti ennen kampanjan toteutusta erillisen testipäivän, jonka yhteydessä selvitettiin, miten hevoset reagoivat maaleihin. Kun hevoset eivät hätkähtäneet maaleja eivätkä osoittaneet inhoa tai kiukkua itse maalausprosessia kohtaan, kampanja päätettiin toteuttaa alkuperäisen idean mukaisesti. Maali lähti hevosten karvasta pelkällä vedellä.

Monimediallinen kampanja

Kampanjalla markkinoidaan uutta ravipelaamisen konseptia nimeltä Magic Monday. Seppälän mukaan Veikkaus halusi uudistaa ravipelaamisen brändiä ja houkutella uusia ihmisiä ravien pariin nopeatempoisemmalla konseptilla ja omaperäisellä mainonnan toteutuksella.

Kampanja alkoi televisiomainoksen lanseerauksella torstaina 28. joulukuuta. Seuraavana päivänä aloitettiin radiomainonta. Kampanjaan sisältyy lisäksi digimainontaa, mainontaa sosiaalisessa mediassa sekä printti- ja videomainontaa. Kampanja kestää Seppälän mukaan tammikuun 29. päivään saakka.

"Tämä on kuukauden mittainen pätkä. Televisio on pääroolissa, mutta kattaus on monipuolinen ja monimediallinen, jotta kohderyhmä tavoitettaisiin mahdollisimman tehokkaasti", Seppälä kertoo.

Kampanja on Seppälän mukaan Veikkauksen mittapuulla keskisuuri. 

"Budjetti liikkuu muutamassa sadassa tuhannessa eurossa. Kun kohderyhmänä ei kuitenkaan ole ihan koko kansa, tämä on siihen nähden ihan hyvän kokoinen panostus."

Magic Monday on uusi ravipelaamisen konsepti, joka on saanut vaikutteita Ruotsista ja myös muualta maailmalta.

Aiemmin Suomessa ravipelaamisen pääpäivät ovat olleet keskiviikko ja lauantai. Uuden konseptin myötä maanantaista haluttiin tehdä viikon kolmas ravipäivä ja samalla kiinnostava aloitus viikolle. Konsepti on saanut vaikutteita Ruotsista ja myös muualta.

Ensimmäinen Magic Monday järjestettiin maanantaina 1.1.2018, jolloin Toto65-kierroksen isäntinä toimivat Kouvola ja Kaustinen.

"Tässä haluttiin tehdä maanantaille kolmas, nopeatempoisepi ravipäivä. Meidän pääpelituotteemme Toto65:n pelattavat lähdöt tulevat kahdelta radalta ja lähtöjä seurataan reaaliaikaisesti TotoTV:n välityksellä. Tämä on nopeatempoisempi tapahtuma. Pelaajien tuntemukset ensimmäisen tapahtuman jälkeen vaikuttavat sosiaalisen median perusteella olevan pääsääntöisesti oikein positiivisia" , Seppälä kertoo.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö