Kampanjat

Laura Kukkonen 13.12.2018 10:18 päivitetty 13.12.2018 11:04

Velkaneuvoja aloitti Sikavippi-kampanjan – tarttuu pikavippien mielikuvamainonnan ongelmiin

Colourbox
Sikavippi-käsite viittaa pikavippien markkinoinnin epäselvyyksiin.

Takuusäätiö kertoo haluavansa herättää keskustelua mielikuviin perustuvan luottomarkkinoinnoin ongelmista. 

Järjestelylainojen takauksia, velkaneuvontaa ja talouskoulutuksia tarjoava Takuusäätiö järjestää vuoden suurimman kulutuspiikin, eli joulun kynnyksellä Sikavippi-kampanjan.

Tavoitteena on kiinnittää huomio luottojen aggressiiviseen mielikuvamarkkinointiin. Kampanjan nimi viittaa pikavippi-käsitteeseen, joka on vakiintunut kansan suuhun tarkoittamaan monenlaisia nopeasti saatavia, vakuudettomia kulutusluottoja.

Kampanja kulkee sosiaalisessa mediassa tunnisteella #sikavippi ja sille on rakennettu myös omat verkkosivut.

Pikavipit ja niiden markkinointi ovat herättäneet laajaa keskustelua. Oikeusministeri Antti Häkkänen (kok) kertoi syksyllä käynnistävänsä selvityksen, jonka tarkoitus on tiukentaa kuluttajaluottojen markkinoinnin sääntelyä.

Kuva: 358

Takuusäätiön mukaan pikavippitoimijat piilottavat mielikuvamarkkinoinnissaan luottojen kalliin hinnan ja kohtuuttomat luottoehdot. Mainosten perusteella on haastavaa saada oikea käsitys luoton takaisinmaksun hinnasta korkoineen ja kuluineen. Moni olennainen tieto jää mainoksista pois tai se on kirjoitettu pienellä printillä tai vaikeaselkoisesti.

Takuusäätiö kertoo, että kampanja ei kohdistu yksittäisiin luotonantajiin tai luottotuotteisiin. Sikavippi-kampanjan tavoitteena on nostaa esiin se, että pikaluottojen hinta on usein mainonnan synnyttämää mielikuvaa kalliimpi.

Sikavippi-kampanjan suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa luova toimisto 358. Joulun alla alkava kampanja jatkuu vuodenvaihteessa ja alkuvuodesta.

Sikavippi-kampanja on kohdistettu ensisijaisesti itsenäistymässä oleville nuorille aikuisille. Takuusäätiön mukaan juuri ensi kertaa omaan talouteen astuvat ja epäsäännöllisten tulojen varassa elävät nuoret ovat haavoittuvassa asemassa pikavippimainosten maalailemien mielikuvien edessä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö