Kauppa

Aleksi Ylä-Anttila 7.12. 12:35

Vepsäläinen perusti uuden Design Marketplacen Tori.fi:n alustalle – "Vertaiskauppa on kasvava trendi"

Jussi Lindholm

Tori.fi:n Vepsäläinen on kerännyt alle neljässä kuukaudessa 1,1 miljoonaa katselua.

Vertaiskauppa on voimakkaasti kasvava ilmiö, joka kasvattaa jatkuvasti rooliaan kaupan alalla ja ihmisten kulutuskäyttäytymisessä. Eri tutkimusten mukaan jo vuonna 2020 maailman kuluttajaverkkokaupasta 40 prosenttia käydään kauppapaikoilla.

Huonekalu ja sisustusmyymäläketju Vepsäläinen on lähtenyt tutkimaan trendiä ja avaamaan latua yhdistämällä vähittäiskaupan ja vertaiskaupan uudella tavalla.

Vepsäläinen laajensi jakelukanavaansa elokuussa avaamalla oman Design Marketplacen verkossa toimivan osto- ja myyntikauppapaikka Tori.fi:n alustalle.

Vepsäläisen toimitusjohtaja Jussi Lindholm kertoo M&M:lle, että Design Marketplace on yritykselle eräänlainen pilottihanke, jolla on myös vahva liiketaloudellinen perusta.

"Meillä on valtakunnallinen verkosto ja erilaisia yksittäis- tai mallikappaleita ympäri Suomen. Esimerkiksi Rovaniemellä voi kuitenkin kestää todella pitkään ennen kuin oikea asiakas tulee sisään ja löytää tuotteen. Nyt näillekin tuotteille on olemassa valtakunnallinen peitto, jonka kautta saamme designlöydöt helpommin ihmisten ulottuville", Lindholm kertoo.

Elokuussa lanseerattu kauppapaikka on saanut räväkän lähdön, sillä Tori.fi:n Vepsäläisen tuotteita on katseltu alle neljässä kuukaudessa jo noin 1,1 miljoonaa kertaa.

Lindholmin mukaan Vepsäläisen ajatuksena on tuoda tulevaisuudessa tähän valikoimaan myös sellaisia tuotteita ja ratkaisuja, jotka ovat myynnissä vain Design Marketplace -alustalla.

"Vertaiskauppa on kasvava trendi. Tämä on meille järkevämpi investointi kuin uuden myymälän avaaminen. Digitaaliset kanavat mahdollistavat nopeamman ja ketterämmän tekemisen ja kokeilun verrattuna siihen, että lähtisimme rakentamaan jotain tietynlaista designmyymälää", Lindholm sanoo.

Vepsäläisen pääajatuksena on saada valtakunnalliset design-löydöt mahdollisimman kätevästi ja tehokkaasti kiertoon. Yksi nykypäivän arvoista on kestävän kehityksen tukeminen.

"Huomioimme myös sen, että ihmiset laittavat omia huonekalujaan kiertoon. Pyrimme siihen, että kertakäyttökulttuurin asemasta asiakas voi tehdä pitkäaikaisempia valintoja, jotka kestävät aikaa ja käyttöä, ja ovat sitä kautta askel myös vastuullisempaan kuluttamiseen. Luomme kannustumia siihen, että ihmiset alkavat suosia kiertotaloutta ja kestävämpiä valintoja", Jussi Lindholm kertoo.

Tori.fi tutkii joka vuosi vaikutustaan ympäristönsuojeluun. Vuosittaisen raportin nimi on Second Hand Effect. Sen päätarkoitus on laskea, paljonko kauppapaikan kautta käyty kauppa säästää maapalloa hiilidioksidipäästöiltä.

"Lukema oli viime vuonna liki 150 000 tonnia säästettyjä hiilidioksidipäästöjä. Vastaava säästö saataisiin esimerkiksi pysäyttämällä Helsingin koko bensiinikäyttöinen liikenne kolmeksi kuukaudeksi", havainnollistaa Tori.fi:n markkinapaikkajohtaja Timo Huhtamäki.

Kuluvan vuoden Second Hand Effect -raportti valmistuu ensi vuoden puolella. Silloin selviävät luvut myös Vepsäläinen Design Marketplacen osalta.

"Meidän jokaisen olisi hyvä harkita omia hankintojamme myös hieman pidemmällä perspektiivillä. Pitkäikäiset kalusteet ovat panostamista tuleviin sukupolviin ja osoitus vastuullisesta asenteesta", Jussi Lindholm toteaa.

Vepsäläinen on vuonna 1956 perustettu kotimainen sisustus- ja designhuonekaluliike, jolla on myymälöitä 20 paikkakunnalla eri puolella Suomea. Vepsäläinen teki tilikaudella 2017 noin 53 miljoonan euron liikevaihdon ja 480 000 euron liiketuloksen.

Tori.fi-on verkossa toimiva osto- ja myyntikauppapaikka, jossa vierailee kuukausittain 2,4 miljoonaa eri kävijää. Vuonna 2017 sivustolla vierailtiin yhteensä 265 miljoonaa kertaa ja Toriin jätettiin yli 10 miljoonaa ilmoitusta. Tori on osa kansainvälistä Schibsted Media Groupia.