Kumppanuudet

Aleksi Ylä-Anttila 14.1. 15:05 päivitetty 14.1. 15:39

Veripalvelusta Mestiksen pääyhteistyökumppani: "Haluamme vähän ravistaa urheilumarkkinoinnin kenttää"

Julius Repo / Bonzu
Mestis valitsi SPR:n Veripalvelun uudeksi pääyhteistyökumppanikseen.

Mestis aloittaa yhteistyön Suomen Punaisen Ristin Veripalvelun kanssa.

Mestis ja Suomen Punaisen Ristin Veripalvelu ovat solmineet kolmivuotisen yhteistyösopimuksen. Alkava yhteistyö on kattavuudessaan Veripalvelun tähänastisista markkinointikumppanuuksista suurin.

Aloite yhteistyöhön tuli Mestikseltä. Mestiksen operatiivinen johtaja Olli Aro kertoo, että seuroilta tuli selkeä yhteinen viesti, jonka mukaan Suomen miesten jääkiekon toiseksi korkein sarjataso haluaa kollektiivisesti toimia edelläkävijänä yhteiskuntavastuun saralla. Tältä pohjalta Aro keksi ottaa yhteyttä Suomen Punaisen Ristin Veripalveluun.

Mestiksen operatiivinen johtaja Olli Aro kuvattuna Bonzu Media Productionsin kanssa toteutetuissa kampanjakuvauksissa. | Kuva: Julius Repo / Bonzu

 

"Olin ajamassa autolla Turkuun ja keksin matkalla soittaa heille. Ajattelin, että tällä tavoin pystymme varmasti vaikuttamaan isosti ja käyttää urheilun voima hyväksi. Iloksemme yhteinen sävel löytyi saman tien", Aro kertoo M&M:lle.

Suomen Punaisen Ristin Veripalvelun yhteisömarkkinoinnin koordinattori Kaisu Maijalan mukaan Mestiksen tarjous yhteistyöstä oli mieluinen ja tuli juuri oikeaan aikaan.

Maijala muistuttaa, että Suomessa tarvitaan jatkuvasti uusia verenluovuttajia, sillä verenluovuttamisen yläikäraja on 70 vuotta. Vanhempien luovuttajien välille tarvitaan nuorempia luovuttajia.

Maijalan mukaan nuoret miehet ovat olleet perinteisesti haasteellinen kohderyhmä, kun etsitään uusia verenluovuttajia. 18-vuotiaat ja sitä vanhemmat nuoret miehet ovat potentiaalinen mutta verrattain vähäisesti hyödynnetty joukko. Yhteistyö Suomen miesten jääkiekon toiseksi korkeimman sarjatason kanssa tarjoaa mahdollisuuden näiden nuorten tavoittamiseen.

"Jääkiekko on Suomessa iso laji, jonka kautta voimme tavoittaa erityisesti nuoria miehiä. Heillä on pääsääntöisesti hyvä hemoglobiini, joten he ovat potentiaalisia auttajia. Tämä oli meille hyvin ilahduttava yhteydenotto, joka tuli kuin tilauksesta", Maijala iloitsee.

Suomessa tarvitaan lisää verenluovuttajia, sillä yhä useamopi suomalainen saavuttaa yläikärajan 70 vuotta. Erityisesti nuoria miehiä kaivataan luovuttajiksi. | Kuva: Julius Repo / Bonzu

 

Kolmivuotinen yhteistyösopimus mahdollistaa Maijalan mukaan pitkäjänteisen vaikuttavuuden ja on arvokas panostus. Kyseessä on Veripalvelun laajin ja kattavin tähänastisista markkinointikumppanuuksista.

"Olemme tehneet ennenkin yhteistyötä joidenkin lajiliittojen ja urheiluseurojen kanssa, mutta ei tässä mittakaavassa. Hymy on siis juuri nyt aika herkässä", Maijala sanoo.

Olli Aro kertoo, että kumppanuus tulee näkymään konkreettisesti Mestiksen arjessa. Yhteistyö tulee sisältämään useita erilaisia konsepteja. Helmikuun aikana lanseerataan muun muassa Veripalvelun kuukauden vastuulliset pelaajat, jotka kantavat aina seuraavan kuukauden ajan Veripalvelun punaista kypärää.

"Kypärät ovat jääkiekossa yksi vahvimmista keinoista viestiä sarjan arvoista. Seurat valitsevat pelaajistaan kuukauden vastuullisen pelaajan itse, sillä kulmalla, että kyseinen pelaaja on toiminut esimerkillisesti kentällä ja sen ulkopuolella", Aro kertoo.

Uudenlainen avaus Suomessa

Ensi kauden alussa Mestis ja Veripalvelu lanseeraavat yhdessä virtuaalisen Hengenpelastaja-liigan, jolla on tarkoitus aktivoida uusia verenluovuttajia niin Mestis-paikkakunnilla kuin niiden ulkopuolella.

"Seuraamme luovutuksen kehittämistä nettisivuillamme sarjataulukon omaisesti. Kun henkilö luovuttaa verta, hän voi valita, luovuttaako hän verta esimerkiksi Savonlinnan Pallokerhon eli SaPKon nimissä vai esimerkiksi Kiekko-Vantaan nimissä. Kannustamme sekä seurojen kannattajia että toimihenkilöitä lähtemään mukaan auttajiksi", Aro havainnollistaa.

Sarjataulukko päivittyy tehtyjen luovutusten perusteella. Kauden päätyttyä aktiivisin seurayhteisö palkitaan Mestiksen palkintogaalassa Vuoden hengenpelastaja -palkinnolla.

Yhteistyösopimus mahdollistaa myös perinteisen alueellisen kampanjoinnin. Veripalvelulla on mahdollisuus järjestää kampanjoita esimerkiksi ottelutapahtumien yhteydessä.

Olli Aron mukaan vastaavanlaisista kumppanuuksista löytyy esimerkkejä kansainväliseltä puolelta, mutta Suomen ja suomalaisen jääkiekkoilun kohdalla kyse on uudenlaisesta avauksesta.

"Minulle ei tule mieleen, että kukaan olisi tässä mittakaavassa tehnyt tällaista ennen Suomessa. Haluamme sarjana ottaa puheenjohtajuutta yhteiskuntavastuun edistäjänä, mutta samalla myös vähän ravistaa urheilumarkkinoinnin kenttää. Lähdemme siis vähän irti perinteisistä laitamainoksista ja katsomme, mihin kaikkeen urheilun voima taipuu."

Kampanjan mainostuotanto on toteutettu yhteistyössä Bonzu Media Productionsin kanssa.

"On hienoa päästä tekemään yhteistyötä Suomen Punaisen Ristin Veripalvelun ja Mestiksen kanssa, jotka molemmat ovat yhteiskuntavastuullisia ja tärkeitä toimijoita ihmisten arjessa", sanoo toimitusjohtaja Julius Repo Bonzulta.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö