Verkkokauppa

M&M 24.3.2014 10:33 päivitetty 4.2.2016 10:40

Verkko-ostajat ovat huolissaan turvallisuudesta ja siitä millainen tuote on todellisuudessa

Colourbox

15–22-vuotiaista 53 prosenttia pitää verkkokaupan kotimaata yhdentekevänä seikkana ostopäätöstä tehtäessä, selviää Matkahuollon tutkimuksesta.

Suomalaiset käyttävät verkkokauppoja laajan tuotevalikoiman ja ostamisen helppouden vuoksi, selviää Matkahuollon tutkimuksesta. Kyselyyn vastanneista 67 prosenttia kertoo löytävänsä verkkokaupoista useimmiten etsimänsä tuotteen.

Vastaajista 28 prosenttia pitää ostamisen helppoutta verkkokaupan vahvuutena ja 22 prosenttia arvostaa verkkokaupan mahdollistamaa hintojen ja tuotteiden ominaisuuksien vertailua.

Kyselyn mukaan verkkokaupan kotimaalla ei ole merkitystä nuoremmille kuluttajille. 15–22-vuotiaista vastaajista yhdeksän prosenttia kertoo asioivansa vain kotimaisissa verkkokaupoissa ja 53 prosenttia pitää verkkokaupan kotimaata yhdentekevänä seikkana ostopäätöstä tehtäessä.

56–70-vuotiaista vastaajista 31 prosenttia tekee verkko-ostoksia vain suomalaisista verkkokaupoista. 39–55-vuotiaista niin tekee 24 prosenttia ja 23–35-vuotiaista 13 prosenttia.

Tutkimukseen osallistuneista vain yhdeksän prosenttia kertoo, ettei tee ollenkaan ostoksia verkosta.

Verkko-ostajia huolestuttaa eniten se, vastaako tilattu tuote verkkokaupan tuotekuvausta. Sitä murehtii 50 prosenttia vastaajista. 49 prosenttia vastaajista puolestaan kertoo olevansa huolissaan verkko-ostamisen turvallisuudesta.

Matkahuollon kysely toteutettiin maaliskuussa. Siihen vastasi 1 036 15–70-vuotiasta suomalaista.