Muodin verkkokauppa Zalando lanseeraa eksklusiivisen kestävän muodin naistenmalliston nimeltä Small steps. Big impact. by Zalando.

Mallisto on tehty yhteistyössä yhdeksän pohjoismaisen brändin kanssa. Mukana ovat Blanche, Bruuns Bazaar, Designers Remix, Filippa K, Han Kjøbenhavn, Holzweiler, House of Dagmar, Libertine ja Won Hundred.

Kokoelma on osa Zalandon käynnistämää kestävän kehityksen strategiaa, ja sen tavoitteena on lisätä tietoisuutta kestävästä muodista.

Zalando on asettanut tavoitteekseen olla muodin alkupiste Euroopassa. Kestävä muoti on olennainen osa tätä tavoitetta, kertoo Zalandon Pohjoismaiden kaupallinen johtaja David Hejgaard.

”Tiedämme, että sekä nykyiset että tulevat asiakkaamme vaativat kestävämpiä valintoja tuotevalikoimastamme. Yhdeksän kymmenestä Z-sukupolven kuluttajasta uskoo, että yritykset ja brändit ovat vastuussa ympäristö- ja sosiaalikysymyksistä”, sanoo Hejgaard.

Tätä havaintoa tukee se, että kestävän muodin ja siihen liittyvien avainsanojen verkkohaku on lisääntynyt vuodesta 2018 vuoteen 2019 ulottuvan tarkastelujakson aikana 66 prosenttia.

Zalandon asettaman strategian yksi keskeinen tavoite onkin, että vuoteen 2023 mennessä kestävän muodin tulisi olla 20 prosenttia GMV:stä, toisin sanoen kaikesta, mitä myydään Zalandon verkkokaupassa.

Gross Merchandise Volume eli GMW määritellään kaikkien asiakkaille myytävien tavaroiden arvona peruutuksien ja palautuksien jälkeen sisältäen arvonlisäveron.

Aikaa kehittyä

Zalandon valikoimassa on ennestään yli 20 000 tuotetta, jotka on varustettu Kestävä kehitys -merkinnällä.

Nyt lanseerattava mallisto koostuu 70 tuotteesta, joiden valmistuksessa on käytetty luomupuuvillaa, pitkäkestoista triasetaattia, sataprosenttisesti kierrätettyä polyesteriä ja OEKO-TEX-sertifioituja printtejä.

Lisäksi valmistusprosessissa on käytetty tavallista vähemmän torjunta-aineita ja kulutettu vähemmän vettä. Muun muassa ilmavia mekkoja, räätälöityjä pukuja sekä kevyitä jakkuja sisältävän malliston luomiseen osallistuneet brändit toivat kaikki oman visionsa ja tietotaitonsa pöytään.

”Halusimme koota yhteen laajan valikoiman eri kokoisia, tyylisiä ja asiantuntevia brändejä, jotta uusi mallisto olisi merkityksellinen yli 29 miljoonalle asiakkaallemme ympäri Eurooppaa”, Hejgaard kertoo.

Vastuullisuus ja kestävä kehitys ovat Suomessa ja kaikissa Pohjoismaissa vahvoja, liiketoiminnan tekemistä määrittäviä trendejä. Tästä kertoo se, että World Economic Forumin vuosikokouksessa Davosissa julkaistulle maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle ylsi 15 pohjoismaalaisyta yritystä, joista kuusi tulee Suomesta.

”Vastuullisuus on jo pitkään ollut nouseva aihe Pohjoismaissa, ja jotkut pohjoismaiset brändit ovat pyrkineet parantamaan ympäristövaikutuksiaan jo pidemmän aikaa”, sanoo Hejgaard.

Tämä ei ole helposti ratkaistava tehtävä. Se edellyttää yhteistyötä läpi koko muotiteollisuuden sekä myös brändeille aikaa kehittää omaa toimintaansa.

”Jokainen kampanjassa mukana oleva brändi tiedostaa tämän ja on investoinut aikaa ja resursseja jokaiselle omalle projektilleen jo usean vuoden ajan”, kuvaa Hejgaard.

Mallistoa tukee printtimediaan, ulkomainoksiin, sosiaaliseen mediaan ja Zalandon omiin kanaviin ulottuva kampanja, joka alkoi tänään tiistaina. Kampanja kestää 11. helmikuuta saakka.

Tekoja tarvitaan

Lokakuussa 2019 esitelty Zalandon kestävän kehityksen strategia on laajuudessaan muotiteollisuuden sisällä varsin kunnianhimoinen. Yhtiö kertoi 30. lokakuuta 2019 alkaen siirtyneensä hiilineutraaliuteen omassa toiminnassaan.

Zalando on lisäksi muun muassa sitoutunut luopumaan kertakäyttöisestä muovista pakkauksissaan vuoteen 2023 mennessä sekä pidentämään muovituotteiden käyttöikää.

Yhtiö tiukentaa myös jatkuvasti eettisiä normejaan ja tekee vuodesta 2023 alkaen yhteistyötä ainoastaan sellaisten vastuullisesti toimivien brändien kanssa, jotka täyttävät yhtiön eettisen kriteeristön.

”Kaikki alkaa siitä, että otamme kantaa tämän päivän tärkeimpiin kysymyksiin, jotka koskettavat ilmastonmuutosta, luonnonvarojen käyttöä sekä työntekijöiden oikeuksia. Korotamme ensin rimaa itse ja autamme osaltamme näin yhteystyökumppaneitamme nousemaan seuraavalle tasolle”, kiteyttää David Hejgaard.

Zalando myy vaatteita ja kenkiä 17 Euroopan maahan. Suomen ohella yhtiö operoi muun muassa Saksassa, Italiassa, Espanjassa ja Ranskassa. Zalandolla on tällä hetkellä yli 29 miljoonaa aktiivista asiakasta.

Zalando teki ­vuonna 2018 noin 5,388 ­miljardin euron ­liikevaihdon. Yhtiön liiketulos vuonna 2018 oli 173,4 miljoonaa euroa.