Markkinointimateriaali ei saa kannustaa käyttämään tuotteita tai palveluja vaarallisesti, muistuttaa Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes tiedotteessaan. Turvallisuusvaatimukset koskevat myös verkkomainontaa.

Tukes on havainnoinut, että jotkut verkkokaupat ovat markkinoinnissaan johtaneet kuluttajaa harhaan mitä tulee laitteiden turvalliseen käyttöön. Tukesin mukaan markkinoinnissa on ollut mukana sisältöä, joka voi ohjata kuluttajia käyttämään tuotteita vaarallisesti.

Virasto kehottaa kiinnittämään erityistä huomiota tuotteiden yhteydessä esitettäviin kuviin ja videoihin, jotka viestivät niiden käyttötavoista.

Tukes tarkasti syksyllä 2017 satunnaisesti valittujen verkkokauppojen markkinointia. Mukana oli 15 verkkokauppaa, jotka myyvät esimerkiksi tulikoreja, terassinlämmittimiä, kynttilöitä, moottorikelkkapalveluja ja heijastavia tuotteita.

Virasto on lähettänyt verkkokaupoille ohjauskirjeen turvallisuusvaatimuksista, jotka koskevat verkkomainontaa. Suurin osa kirjeen saaneista verkkokaupoista on Tukesin mukaan poistanut tai korjannut harhaanjohtavia tietoja ja kuvia. Virasto kertoo, että verkkokaupat ovat olleet aidosti kiinnostuneita markkinointia koskevista velvotteistaan.

Tukes antaa esimerkkejä siitä, millaisissa olosuhteissa tuotteita tai palveluita ei ole turvallista käyttää. Esimerkiksi ulkokäyttöön tarkoitetun kaasulaitteen mainonnassa ei pitäisi käyttää laitetta sisätiloissa.

Lisäksi kynttilöitä ei pitäisi markkinointikuvissa näyttää asetelmissa, joita niitä ei ole turvallista polttaa. Myös koskenlasku- tai ratsastuspalvelujen markkinoinnissa tulisi pitää huolta siitä, että aktiviteettien harrastajilla on kypärät päässä.

Tukes voi puuttua harhaanjohtavaan markkinointiin, jos siitä aiheutuu vaaraa. Virasto voi määrätä korjaamaan annettuja tietoja ja markkinointimateriaalia, jos valmistaja, maahantuoja tai myyjä laiminlyö tietojenantovelvollisuutensa.