Tilasto

Puheisiin kivijalkakaupan totaalisesta kuolemasta kannattaa suhtautua va­rauksella, mutta verkkokaupan kasvukäyrä kertoo omaa kieltään. Maailman nopeimmin kasvavat verkkokaupan markkinat ovat Indonesiassa, Intiassa, Meksikossa ja Kiinassa, kertoo Statista. Aasiassa ja erityisesti Kiinassa keskiluokan kasvu vaikuttaa asiaan, mutta kaikilla edellä mainituilla alueilla esimerkiksi mobiili-internetin yhteyksien kehitys on vauhdikasta.

Maailman verkkokaupan yhteenlaskettu arvo oli Statistan mukaan 2,3 biljoonaa dollaria jo vuonna 2017. Suurin osa tilauksista tulee edelleen pöytäkoneen kautta, mutta luonnollisesti mobiiliostokset ovat nousussa. Kun asiakas menee verkkoon, sinne hän myös jää: yksi neljästä verkko-ostajasta ostaa kerran viikossa.

Kiina on verkkokaupan mallioppilas ja paikalliset verkkokaupat ovat omaksu­neet onnistuneesti mobiililaitteilla tehtäviä ostoksia. Kiinassa jopa kolmanneksen vähittäiskaupan myynnistä odotetaan tulevan verkosta vuonna 2019.