Ratkaisu on selkeä strateginen valinta, jolla Google pyrkii haastamaan verkkokaupan jättiläisen Amazonin entistä vahvemmin, kirjoittaa AdAge.

Muutos ei kuitenkaan tarkoita sitä, että maksetut mainokset olisivat katoamassa palvelusta.

Hakukonejätti laskuttaa edelleen Shopping-välilehdellä listauksien ala- ja yläpuolella näkyvistä mainoksista. Brändit voivat myös ostaa mainoksia, jotka näkyvät Google-haun pääsivulla.

Shopping-mainokset sisältävät yksityiskohtaista tuotetietoa, kuten kuvan ja hinnan. Mainostajat voivat hyödyntää näitä visuaalisia mainoksia tavoittaakseen yleisön, joka on jo etsimässä kyseisiä tuotteita.

Tuore uudistus on Googlen mukaan tarkoitettu erityisesti niiden vähittäiskauppiaiden auttamiseksi, jotka ovat joutuneet sulkemaan kivijalkamyymälöitään koronapandemian vuoksi.

Tarkoituksena on kuitenkin samalla yrittää horjuttaa Amazonin asemaa verkkokauppahaun kuninkaana, arvioi hakukonemarkkinointiin ja -analytiikkaan keskittyvän digitoimiston Merklen asiantuntija Matthew Mierzejewski.

Verkkokaupan analytiikkaan erikoistuneen Feedvisorin viime vuonna julkaiseman selvityksen mukaan kaksi kolmesta asiakkaasta aloittaa tuotehakunsa Amazonissa ja peräti 95 prosenttia heistä on tyytyväisiä saamiinsa tuloksiin.

"Amazonin markkinapaikka hallitsee tuotepohjaista hakua, koska heillä on runsaasti myyjiä ja tuotevariaatioita.”

”Kun Google lisää palveluunsa ilmaisia ​​tuotelistauksia, yrityksellä on kyky lisätä tuote- ja myyjävalikoimaansa, mikä puolestaan hyödyttää kuluttajia” , Mierzejewski analysoi.

Googlen pyrkimys vapauttaa tuotelistaukset tekee hakukoneiden tuloksista entistä kaupallisempia.

Tämä mahdollistaa Mierzejewskin mukaan sen, että Google pystyy paremmin kilpailemaan Amazonin kanssa niistä kuluttajista, jotka ovat lähellä ostopäätöksen tekemistä.