Nettomyynniltään Suomen suurin verkkokauppa viime vuonna oli Verkkokauppa.com. Sen myynti Suomeen oli 157,6 miljoonaa euroa. Seuraavaksi suurin oli Gigantti, jonka digitaalinen myynti oli 79,7 miljoonaa euroa.

Myynniltään kolmanneksi suurin oli sekin elektroniikkaa ja kodinkoneita myyvä yritys, Power, jonka verkkokaupan myynti suomalaisille oli 75,9 miljoonaa dollaria viime vuonna.

Luvut selviävät Kaupan liiton digitaalisen ostamisen selvityksestä. Luvut perustuvat markkinatietoja keräävänStatistan yritystietokantaan.

Tyytyväisimpiä suomalaiset ovat Varustelekan verkkokauppaan. Toiseksi eniten pisteitä tyytyväisyydestä sai SinunApteekki -verkkokauppa. Tyytyväisyyslistalla kolmas ja neljäs olivat kauneudenhoidon kauppoja: Oriflame ja Dermoshop.

Viime vuoden marraskuun ja tämän vuoden tammikuun välillä suomalaiset kävivät eniten vaatekauppa Zalandon sivustolla. Tarjontaa siellä tarkasteli 14 prosenttia kaikista digiostajista.

Toisella sijalla oli verkkokirjakauppa Adlibris, jonka sivuilla kävi 13 prosenttia suomalaisista verkko-ostajista.

Zalandon mobiilisovellus oli tammikuussa App Storen ladatuin Suomessa. Toiseksi ladatuin oli Wish.

Google Playn sovelluskaupassa Zalando oli sijalla kolme, Wishin ja ePassin jälkeen. Yhä useammin verkko-ostos tehdään mobiilisovelluksella, joko kännykällä tai tabletilla. Viime vuonna tuo osuus oli 39 prosenttia ostoksista. Vuonna 2016 mobiilin osuus oli 27 prosenttia. Edellä mainitut luvut perustuvat Kantar TNS:n Kaupan liitolle tekemään kuluttajatutkimukseen.

Elintarvikkeiden verkkokauppa kasvaa

Suomalaiset ostivat kotimaisista ja ulkomaisista verkkokaupoista erilaisia tuotteita viime vuonna 2,9 miljardilla eurolla, kuusi prosenttia enemmän kuin vuosi sitten.

Kaupan liitto arvioi, että tänä vuonna digitaalinen ostaminen kasvaa 8 prosenttia.

Eniten viime vuonna kasvoi elintarvikkeiden verkkokauppa, 10,5 prosenttia. Näiden osuus on vasta 3 prosenttia koko digitaalisesta ostamisesta. Luvussa ovat nettiruokakaupat ja muun muassa Alkonverkkokauppa.

Eniten verkosta ostetaan vaatteita, niiden osuus oli 20 prosenttia digitaalisesta kaupasta.

Vain kirjojen ja muun viihteen digikauppa kutistui, tosin vain 0,2 prosenttia vuodesta 2017.