Tamperelais-oululainen verkkokauppa Valco Oy järjestää omien sanojensa mukaan ”maailman ensimmäisen viherpesukampanjan”. Idea on, että jokaista kampanjan aikana myytyä vastamelukuuloketta kohti istutetaan puuntaimi.

Monet yritykset ovat tehneet vastaavia ympäristötoimia jo pitkään, mutta Valcon kampanjan erikoisuus on, että se on rehellisesti nimetty viherpesuksi.

”Haluamme vaikuttaa hyviksiltä ja myydä paljon kuulokkeita. Koska muutkin nykyään tekevät tällaista, myös me päätimme käynnistää oman ympäristökampanjan. Tietysti se on viherpesua, kun firma tekee jotain tällaista. Mitä sitä turhaan kiertelemään. Ollaan rehellisiä. Tämä on kuitenkin siitä hyvä homma, että se paitsi tekee ympäristölle hyvää, myös meille rahaa”, Valco Oy:n kauppias Henri Heikkinen sanoo tiedotteessa.

Yrityksen tietojen mukaan kyseessä ovat paitsi ensimmäiset osin Suomessa suunnitellut vastamelukuulokkeet, myös ensimmäiset kuulokkeet, joiden hiilijalanjälki on hyvitetty käytännön teolla.

Yrittäjät aikovat käydä istuttamassa joka ikisen puuntaimen omin käsin kainuulaiskorpeen. Valcon istutukset aloitetaan keväällä 2020 ja kampanjan aikana istutetaan jopa 4 000 puuntaimea noin 2,5 hehtaarin alueelle.

”Tämä 4 000 puuntaimen raja tulee siitä, että tuon verran olemme neuvotelleet maata tämän kampanjan käyttöön. Metsänistutus ei ole erityisen hauskaa, mutta eipä meillä ole varaa palkata ketään muuta sitä tekemään puolestamme”, Heikkinen kommentoi.

Heikkinen kertoo M&M:lle hankkineensa maa-alueen istutusta varten käyttöönsä isältään. Kyse on siinäkin mielessä aidosta viherpesusta, että kyseiselle alueelle pitäisi joka tapauksessa jossakin vaiheessa istuttaa puita. Ero tavalliseen tilanteeseen verrattuna on siinä, että muuten alueelle tulisi talousmetsää, mutta viherpesumetsältä ei odoteta tuottoa.

”Taustalla on henkilökohtainen ajatus, että metsää voi suojella helposti hankkimalla maata, jolle istuttaa puita ja antaa niiden kasvaa”, Heikkinen sanoo.

Valco voi jatkaa erilaisia viherpesutoimia myös tulevaisuudessa ja on sopinut jo mahdollisuudesta hankkia lisää tuottamatonta nälkämaata Kainuusta käyttöönsä.

”Tämä on tällainen kieli poskessa tehty kirjaimellinen viherpesukampanja, mutta jos kampanja onnistuu ja ihmiset pitävät siitä, olen varannut hankittavaksi joutomaata, käytännössä viljelemätöntä peltoa, jonka voisi metsittää ja jättää luonnontilaan”, Heikkinen kertoo.

Nimen esikuvana pahasti epäonnistunut suomalaisyritys

Kieli poskessa tekeminen kuvaa vuonna 2018 perustetun Valcon viestintälinjaa muutenkin.

”Ehkä se on tässä parin vuoden aikana tuonut asiakaskunnan, jolla on samantyyppinen huumorintaju. Toivon, että ihmiset ottavat tämänkin kampanjan huumorilla, ja kuitenkin samalla pysähtyisivät miettimään sitä, että vastaavia viherpesukampanjoita tehdään jatkuvasti. Henkilökohtaisesti ajattelen, että vaikka päästökompensaatio on hyvä asia, en haluaisi, että se muuttuu anekaupaksi”, Heikkinen sanoo.

Valcon nimen esikuva on Suomen valtion yhdessä yhdessä Saloran ja japanilaisen Hitachin kanssa 1970-luvulla perustama Valco-niminen yhtiö, joka valmisti kuvaputkitelevisioita huonolla menestyksellä.

”Firman perustamisen yhteydessä mietimme, mikä on Suomen taloushistorian pahin epäonnistuminen. Valcon tehdas toimi muutaman vuoden ja teki valtavat tappiot. Hoksasimme, ettei sen nimi ole enää käytössä, ja nimesimme yrityksemme sen mukaan”, Heikkinen kertoo.

Suosio ylitti odotukset ilman viherpesuakin

Valcon kuulokkeet ovat käyneet hyvin kaupaksi ennen viherpesukampanjaakin.

”Kuulokkeet ovat jo myyneet yli odotusten. Kun ennen julkaisua arvioimme ensimmäisen viikon myyntiä, yhtiökumppanini heitti aiempiin myynteihin perustuvan arvion. Minä sanoin, että myymme tuplasti sen, ja löimme viskipullosta vetoa. Voitin sen vedon vartin kuluttua julkaisusta”, Heikkinen sanoo.

Valcon vastamelukuulokkeet valmistetaan Kiinassa, mutta pitkällä aikavälillä yritys pyrkii siirtämään myös tuotannon ja kokoonpanon mahdollisimman pitkälti Suomeen.

Tällä hetkellä Valco työllistää Suomessa kuulokkeiden pakkaus- ja kokoonpanotyössä lievästi kehitysvammaisia ihmisiä. Lisäksi yritys aikoo ryhtyä tukemaan voitoillaan junioriurheilujoukkueita.

Valco ei ole varsinaisesti yhteiskunnallinen yritys, mutta perustajat haluavat tehdä yrityksellä hyvää ja osoittaa, että myös kapitalisti voi toimia vastuullisesti.

”Tavoitteenamme on, että yritys toimii arvojemme mukaan niin kuin itse toimisimme eikä ole vain kasvoton yritys, joka tekee pelkkää bisnestä”, Heikkinen sanoo.