Kaupan liitto selvitti yritysten ja kuluttajien näkemyksiä maksutavoista.

Verkkokaupoissa asioineista kuluttajista yli 40 prosenttia kertoi keskeyttäneensä verkko-ostamisen maksamisvaiheessa viimeisen vuoden aikana.

Suurimmaksi syyksi keskeyttämiselle näin myöhäisessä vaiheessa nousi se, että asiakas ei löytänyt verkkokaupan valikoimista itselleen mieluista maksutapaa.

Etenkin alle 50-vuotiaat naiset keskeyttivät ostotapahtuman tästä syystä.

”Verkkokauppojen on todella tärkeä tiedostaa, että halutun maksutavan puuttuminen on yleisin syy keskeyttää ostos. Suurin osa keskeyttäneistä nimittäin jättää tuotteen kokonaan ostamatta tai ostaa sen kilpailijalta”, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja kertoo.

Keskeytyksistä 30 prosentissa syynä on yhä perinteinen tekninen vika. Tämä tuntuu vaivaavan etenkin yli 50-vuotiaita verkko-ostajia, jotka maksavat ostoksiaan useimmiten debit- ja credit-ominaisuuksilla.