Muutama vuosi sitten kiinalaisten palveluun tarkoitetun ChinaDeskin perustanut Verohallinto painaa projektissa kaasua ja alkaa markkinoida Suomea aasialaisille yrityksille.

Markkinoinnissa verottaja esiintyy Suomeen tulijan ensimmäisenä tosiystävänä, joka ei kaihda auttamista hankalissakaan asioissa kuten verotuksen hoitamisessa. Markkinointikonsepti kulkee nimellä ”First True Friend”.

Verohallinnon mukaan yhdenkään muun maan verottajan ei tiedetä tehneen vastaavanlaista kansainvälistä markkinointia. Markkinointikonseptin on suunnitellut viestintä-ja markkinointitoimisto Republic.

”Kiinassa on noin 80 miljoonaa pk-yritystä, ja moni tahtoo laajentaa liiketoimintaansa Eurooppaan”, avaa asiakkuuspäällikkö Miika Wires Verohallinnosta.

Verottaja tahtoo osaltaan mainostaa Suomea vaihtoehtona ensimmäiseksi jalansijaksi Euroopassa. Tämä tukisi talouskasvua ja toisi Suomelle uusia veronmaksajia sekä kansainvälistä näkyvyyttä.

Projekti kuulostaa maabrändityöltä. Kuuluuko se Verohallinnon tehtäviin?

”Pystymme tekemään tätä siinä sivussa. Miksi me emme tekisi?” Wires pohtii. Hänen mukaansa maabrändistä ja Suomen kilpailukyvystä huolehtiminen on tänä päivänä myös Verohallinnon ja muidenkin tehtävä.

Verottajan kannalta projektin ydinasia on kuitenkin varmistaa, että Suomeen Aasiasta tulevat pystyvät hoitamaan veroasiansa oikein. Hyvällä asiakaspalvelulla siis tuetaan verotuksen onnistumista.

”Veroasiat ovat usein suomalaisillekin yrityksille tosi haastavia, mutta ulkomaisille, vaikka kiinalaisille yrityksille, se vasta hepreaa onkin”, Wires sanoo.

Ajatuksena onkin tehdä Suomen verottajasta helposti lähestyttävän oloinen. Samalla markkinointi alleviivaa suomalaisten rehellisyyttä ja suoraselkäisyyttä.

Suomalainen kutsumanimi kiinalaiselle?

Osana projektia Verohallinto on esitellyt nimigeneraattorin, jota testattiin Shanghain Slushissa viime vuonna. Monilla kiinalaisilla on länsimainen kutsumanimi, ja verottajan nimigeneraattori tarjoaa vaihtoehdoksi suomalaista nimeä.

”Se oli todella suosittu, ja aloitimme keskustelut usein sillä, että joko sulla on suomalainen lempinimi. Ai ei, no hankitaan sellainen”, kuvaa Wires.

Markkinoinnissa on siis näkyvissä selvä annos huumoria. Moni muistaa Verohallinnon Facebook-videot, joissa kerrottiin veropäätöksistä kuiskaillen.

Wireksen mukaan muiden maiden verottajat ovatkin olleet hieman ihmeissäänkin Suomen Verohallinnon markkinoinnista. ”Ihan huippua, että joku uskaltaa tehdä uudella tavalla asioita”, hän kuvaa palautetta.

Tällä hetkellä verottajan Suomi-markkinointi on suunnattu etenkin Kiinaan ja muualle Aasiaan, mutta markkinointia on ajatus suunnata muuallekin maailmalle.

Verottajan ChinaDesk kehittyi alun perin suomalaisille startup-yrityksille suunnatusta palvelusta. Ajatuksena oli palvella kansainvälistymisestä kiinnostuneita startupeja, mutta sitten huomattiin, että neuvontaa voisi tehdä toisinkin päin. Pilotti suunnattiin Kiinaan, koska kiinalaiset perustavat Suomeen aiempaa enemmän yrityksiä.